Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Panini satsar på att digitalisera butikerna

Publicerad: 29 Maj 2019, 08:15

Den senaste tiden har Panini i Sverige kört ett pilotprojekt där kunderna kunnat handla mackor i mobilen och därigenom skippa köandet.


Sättet vi handlar i butiker står inför en radikal omställning. Besöken kommer bli allt färre och förväntningarna på de butiker vi fortfarande går i blir allt högre, speciellt på den digitala sidan. Längst fram i ledet står, som så ofta, Amazon med deras Go-butiker.

Nu försöker cafékedjan Panini Internazionale, kanske främst kända för sina mackor, digitalisera sina butiker och skapa en smidigare kundupplevelse. Precis som i matvarubutiker som Coop och Ica inför man nu en typ av snabbkassor där kunderna själva sköter det mest. Med hjälp av en app scannar de in produkterna de vill ha och betalar i samma app.

– När vi nu genomgår den största digitala satsningen i bolagets historia är det helt avgörande att skapa kvalitativa konsumentupplevelser och smarta verktyg som matchar våra värderingar kring bra mat och snabb service. Att spara våra gästers tid har alltid varit en av våra grundpelare, säger Ricard Constantinou, delägare och medgrundare av Panini Internazionale.

Än så länge har konceptet testats i Paninis butiker vid Garnisonen, Jakobsbergsgatan, Humlegårdsgatan och Sveavägen i Stockholm. Appen är framtagen av BBH Stockholm. Utöver själva betalningsfunktionen finns olika lojalitetsprogram och erbjudanden integrerade i appen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.