Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pär Lager

Publicerad: 24 mars 2011, 15:55

Pär Lager, vd på Berghs, som startar en utbildning i ”spel” för kommunikatörer: ”gamified”.


Ämnen i artikeln:

BerghsPär Lager

Pär Lager

Varför en spelutbildning? Jag trodde Berghs var en reklamskola?
– Vi ser en stark trend där kommunikation och spel närmar sig varandra. Och vi ser att kommunikationsbranschen har mycket att lära av spelbranschen när det till exempel handlar om interaktivitet.

Kommer det att både vara Facebookspel som Wiispel ni utbildar inom?
– Vår utbildning handlar mycket om logiken i spel och vi tittar på de flesta plattformer för spel.

Men spel, ur ett annonsörsperspektiv, varför ska jag satsa på spel i min marknadsföring?
– För att det är en effektiv kanal. Framför allt när man vill ha inter­aktivitet med sin målgrupp.

Hur berör ni ämnet spel och marknadsföring i dag?
– Vi har dels en tvåårig spelskola tillsammans med en partner, dels har vi samarbeten mellan de olika diplomutbildningarna och vår spelskola. Vi ser också att våra diplomstudenter som studerar reklam eller interaktivitet också inkluderar spel i sina lösningar.

Vilken roll har spel i mediemixen i dag?
– Än så länge relativt liten, men det växer snabbt. Kanske ligger Sverige lite efter utvecklingen i Storbritannien och USA.

Vad ser du annars för trender inom marknadsföring?
– Transmedia storytelling – att kunna berätta en historia på flera parallella plattformar. Och så ser vi en utveckling från ”kampanj” till mer av levande ”process”. Kampanjerna bara börjar, de har inga definierade slut. Och för byrån/annonsören blir det allt viktigare med realtidshantering av kommunikationen.

Var fick ni namnet ”gamified” ifrån?
– Den kommer från våra lärare i kursen som vill trycka på just lärandet av själva logiken i spel.

Avslutningsvis, vilket är ditt favoritspel?
– Jag älskar bilspel, så det får bli ”Grand turismo”.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

BerghsPär Lager

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.