Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Par som gillar olika varumärken mår sämre

Publicerad: 5 September 2019, 12:59

I nästa del av Beteendebanken presenterar byrån Rodolfo forskning om varför era gemensamma chips- eller vitvarupreferenser kan garantera en sund maktbalans i hemmet.


Ämnen i artikeln:

RodolfoKommunikation

Drar du och din partner inte jämnt när det kommer till vilket chipsmärke eller vilken choklad ni ska köpa till fredagsmyset? Din partner föredrar Estrella, du OLW. Du gillar choklad från Marabou, din livskamrat från Nestlé. Ingen big deal kanske du tänker, ni älskar ju varandra. Men era preferenser för olika varumärken kan inverka mer än du tror på hur nöjda ni känner er med livet.

Vad visar forskningen?

Gavan J. Fitzsimons med kollegor samlade in information om märkespreferenser hos ett stort antal par. Paren fick välja vilka varumärken de föredrog bland kategorierna läskedrycker, kaffe, choklad, öl och bilar. De fick även fylla i en enkät om upplevd livstillfredsställelse och upplevelse av makt i förhållandet. De fick bland annat ta ställning till påståenden som "Jag kan få min partner att lyssna på vad jag säger".

Och vad betyder det?

Forskarna upptäckte att tillfredsställelsen med livet minskade hos den partner som upplevde sig ha mindre makt eller inflytande i förhållandet, om de båda även föredrog olika varumärken. Motsvarande skedde inte hos den part som upplevde sig ha större inflytande i relationen.

Det tyder på att ett ojämlikt maktförhållande i en relation kan leda till att parten med mer upplevd makt oftare får sin vilja igenom när det kommer till inköp. Det kanske alltid finns Pepsi i kylen, fast att den mindre inflytelserika partnern föredrar Coca Cola. Kanske ingen fara på taket om det sker ibland, men om det sker gång på gång, år efter år, kan den med mindre makt känna sig försummad. Till slut kan bägaren rinna över och konflikterna hopa sig.

Så hör varningsklockorna ringa om ni alltid har samma varumärken hemma i kylen eller om ni återigen väljer Volvo vid köp av ny bil. Är det någon i relationen som alltid får stå åt sidan? Det handlar om lyhördhet och kompromissande, inte konstigare än så.

Källa:
Brick, D. J., Fitzsimons, G. M., Chartrand, T. L., & Fitzsimons, G. J. (2017). Coke vs. Pepsi: Brand compatibility, relationship power, and life satisfaction. Journal of Consumer Research.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoKommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.