Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Paradisjobbet som hela världen vill ha

Publicerad: 16 januari 2009, 11:15

150 000 dollar för sex månaders jobb i paradiset! Intresserad? Ställ dig i kö: 4 miljoner andra hör av sig  – varje timme. Cummins Nitro Brisbane har skapat världens hetaste platsannons just nu.


Hygglig arbetsmiljö.

The Best Job In The World.
Statliga Turistbyrån i Queensland överdriver inte när de söker en person som under sex månader ska ”vaka” över en korallö i Stora Barriärrevet.
Nej, det är inget vaktmästarjobb. Jobbeskrivningen påminner mer om en tripp till paradiset: När du inte snorklar, se till att fiskarna mår bra och plocka bort löv från poolen som inte filtret klarar.
Och se till att dokumentera ditt äventyr i en blogg.

I jobbet ingår också att tala med medierna med jämna mellanrum.
Det kan väl vara värt 150 000 dollar – även om de råkar vara australiensiska?
Det motsvarar en månadslön på 130 000 kronor.
Nej, det är inte ett skämt: Det är ett riktigt jobb.

Turistmyndigheten värderar turistnäringen kring Stora Barriärrevet till 18 miljarder dollar per år.  
– Traditionell turistreklam fungerar inte alltid. Vi har tänkt ”outside the box”, säger Paul Lucas, vid Turistbyrån i en presskommentar.
– Att få snorkla, upptäcka Stora Barriärrevet och leva traditionellt ö-liv gör det här till världens bästa jobb.

Kampanjen, skapad av Cummins Nitro, går loss på 1,7 miljoner dollar.
– Vi hoppas att den ska skapa publicitet till ett värde av 70 miljoner dollar, säger Lucas.

Det kan redan vara avklarat. Ett tag var trycket på sajten så hårt att den kraschade. Och alla stora tv-bolag i världen har redan gjort redaktionella inslag om annonsen.

Och tro det eller ej: Det finns faktiskt en svensk koppling till byrån.  Reklamaren Jonas ”Silverfisken” Peterson arbetar själv för byrån, men har inte varit involverad i kampanjen.
Han skriver däremot om kampanjen på sin blogg:
”Det är för närvarande ett av de största nyhetsinslagen i världen. I stort sett alla nyhetskanaler har haft jobbet som ett inslag och det växer fortfarande.
Sajten kraschade i stort sett med en gång och vi gick i taket och anklagade vårt web-team som jobbar i Melbourne. De höll mer eller mindre på att få sparken tills vi kollade trafiken.
Som mest hade sajten 2000 unika besök i sekunden den första dagen och jag tror att vi landade på en miljon besök den dagen till slut. Nu ligger trafiken på 4 000 000 träffar i timmen berättar nån websnubbe här.”

Bland annat har CNN jort ett inslag på över 2 minuter. Se det nedan.

Vill du ha jobbet? Ladda ner ansökningshandlingen här

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.