Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pärleros: Alex Schulman är årets ängsligaste

Publicerad: 23 december 2018, 22:10

Björn Larsson, Hanna Belander, Dan Panas, Lisa Vaccino och Alexander Pärleros

Nu är det dags för Resumé att låta branschen summera 2018. Först ut är Coops Björn Larsson, Hanna Belander på Prime, Storytels Dan Panas, Lisa Vaccino på Åkestam Holst och Alexander Pärleros


Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop

Årets mest samtida?
Greta Thunberg, aktivist

Årets ängsligaste?
De så kallade statsministerkandidaterna

Årets upplevelse:
Åka elbil (på Skansen)

Årets klyscha:
"Ända in i kaklet" (simmaren Gunnar Larsson vann med två tusentalsdelars sekund vid OS 1972 i München– det ni politiker!)

Årets story:
Relanseringen av Änglamark – berättelsen om ett hållbart liv

Årets reklam:
Nike och Colin Kapernick retar Donald Trump

Årets dumhet:
Svenska Akademin – som ett genomkorkat kollektiv av dumhet

Årets drama:
Durmaz dribblande bland hörnflaggor och tyskar

Nästa år lovar jag:
Stödköpa dagspress för att motverka fake news – (don't call me – I call you)

Det ska jag göra i jul:
Läsa Resumés månadsmagasin

Hanna Belander, kreatör på Prime

Årets mest samtida?
Måste väl vara den där magväskan som ska hänga snett och vint över ena axeln. Eller nej, En varg söker sin podd förstås.

Årets ängsligaste?
Äta vegetariskt bara när andra tittar på.

Årets upplevelse:
Gå till jobbet och veta att jag in har ett enda kundmöte. Som att gå till tyskan och veta att det inte blir prov (ni som hade samma tyskalärare som jag fattar)

Årets klyscha:
"Nästa vecka blir lugnare"

Årets story:
Greta Fucking Thunberg

Årets reklam:
Typ all reklam som INTE problematiserar skärmtid. Alltså på riktigt, tack - har ångest nog som det är.

Årets dumhet:
Köpa SATS-kort och faktiskt tro att jag skulle få tid att använda det.

Årets drama:
Jag gillar ju Ozark. Och så har det hänt en del i Svenska Akademien. Men måste nog ändå svara mina 40+ vänners livskriser, skilsmässor, jobbångest och nyförälskelser.

Nästa år lovar jag:
Titta mer på linjär-TV.

Det ska jag göra i jul:
Chocka barnen med totalt fokus och 100 procent närvaro. (Dom ba....ok, men får vi spela Starstable nu?!)

Dan Panas, kommunikationschef Storytel.

Årets mest samtida
Bristen på ödmjukhet i den upptrappade kampen om konsumenten och medborgaren, som leder väldigt mycket vinklade tolkningar som alltid tycks visa att folk råkar vilja precis det du vill utifrån data, omröstningar, opinionsundersökningar, enkäter och kommentarer.

Årets ängsligaste
Det blir målfoto mellan Brexit och den svenska regeringsbildningen.

Årets upplevelse:
Att både ge och få kärlek. Alltid. Och att vara en del av det välsmorda och dygnetruntgående maskineri som levererade OS till den svenska TV-publiken i februari.

Årets klyscha:
Alla sammanhang där ordet "transparens" används i syfte att alla och allt som är främmande och nytt måste vända ut och in på sig för att den som säger "transparens" ska slippa.

Årets story:
Storytels fantastiska framgångssaga, såklart!

Årets reklam:
"Rang-Tan".

Årets dumhet:
Trumps Twitter-konto fortsätter att slå världen med häpnad.

Årets drama:
Följetongen Svenska Akademien.

Nästa år lovar jag:

Att hållbarhet - i ordets alla bemärkelser - ska vara mitt personliga superprio.

Det ska jag göra i jul:
Firar en snöfri jul med släkten i Höllviken.

Lisa Vaccino, art director Åkestam Holst

Årets mest samtida?
Reklambranschen-avhopparna. Att göra något helt annat, eller gå till Oatley bara.

Årets ängsligaste?
Månadens Content som vägrade att utse en etta.

Årets upplevelse:
När vi fick en regering. Nej just det, det fick vi inte. Då får det bli Danius klädsamma segertåg i kölvattnet av akademi-haveriet.

Årets klyscha:
Datadrivet.

Årets story:
Åkestam Holst tog 500 Watt i Wattaren?

Årets reklam:
Nike som offrade, och vann, allt.

Årets dumhet:
Bergmanåret.

Årets drama:
Jorden. Och på andraplats, Armand Duplantis höjdare till förstaplats.

Nästa år lovar jag:
Att måla mer.

Det ska jag göra i jul:
Introducera min tvåmånaders för mina rötter i den skånska, och som vanligt snöfattiga, myllan.

Alexander Pärleros, influencer och entrepenör

Årets mest samtida?
Varumärket Oatly

Årets ängsligaste?
Alex Schulman

Årets upplevelse:
Valet 2018 vilken kycklingsoppa

Årets klyscha:
"Succé är ingenting du har succé är något du har haft och kan få igen"

Årets story:
Lukas som snabbt blev extremt spelberoende och på ett år spelade bort 15 miljoner kronor som han lyckats låna från ett 30 tal personer, nära och kära.

Årets reklam:
Lexus med Framgångsbilen

Årets dumhet:
Alla människor som kapar andras huvuden för att höja sig själva.

Årets drama:
Sveriges politiker

Nästa år lovar jag:
Att öka Framgångspodden till dubbla avsnitt varje vecka onsdagar och söndagar!

Det ska jag göra i jul:
Vara i Åmål och ta det lugnt och spela sällskapsspel, gärna monopol helst schack

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.