Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Patrik Riese ny annonsör-boss

Publicerad: 25 mars 2010, 13:05

Patrik Riese valdes idag till ny ordförande för Sveriges Annonsörer. Han främsta mission som ny ordförande är organisationens medlemsnytta: – Det finns en massa kompetens här som gör marknadschefer till ännu bättre marknadschefer. Utnyttja det! säger han direkt efter mötet med adress till medlemmarna.


Patrik Riese.

Patrik Riese ersätter Sara Brandt på Cederroth som var vice ordförande och gick in som ordförande när Mats Rönne avsade sig uppdraget för ett år sedan när han gick över till egen verksamhet.

Patrik Riese tillträdde som marknadschef på Volkswagen Finans Sverige i september. I bagaget har han 18 år på Saab och GM i olika marknadsdförings- och försäljningspositioner. Hans specialistkompetens är CRM och digital marknadsföring.
– Det är mitt gebit, säger han.

Han har engagerat sig i Sveriges Annonsörer i flera år. De senaste fyra åren har han suttit i organisationens annonsörkommitté där han även varit ordförande under ett och ett halvt år.

De frågor han vill  prioritera som ordförande är självregleringen.
– Vi har dragit igång ett bra arbete med Reklamombudsmannen. NU är det viktigt att förstärka den organisationen och solidifiera det vi åstadkommit där, säger han.

I övrigt vill han lyssna på medelmmarnas åsikter om verksamheten och erbjuda det de vill ha. Redan idag ser han en rad nyttor verksamheten ger åt sina medlemmar:
– Men det är inte alltid vi når ut med det. Vi ska fortsätta pusha för det i våra existerande kanaler.

Hans eget favoritmedium – både som konsument och annonsör – är internet.
– Förutom att det självklart är interaktivt är det automatiskt målgruppsselekterande. Om en person går till din webbsajt gör de det för att de vill. Du når de som vill bli nådda.

Thomas Agrell (Svenska Spel), Annica Axelsson (Strålfors) och Meta Ågren (Kapp Ahl) valdes också in i styrelsen.   I styrelsen ingår även: Fredrik Anell (Poolia), Sara Brandt (Cederroth), Per-Henrik Bergek (Sandvik), Mariella Delgado (Volvo Personvagnar), Thomas Ekman (Tele2), Anders Ericson (Sveriges Annonsörer), Joakim Johnsson (Procordia), Anders Ragvald (Swedbank) och Marta Tiberg (Posten).

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.