Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Patrik Söder

Publicerad: 8 Oktober 2008, 09:53

Patrik Söder, marknadschef på Fritidsresor, som är en av de nominerade i 101 marknadschefer. Fritidsresor har sålt bra, men Patrik Söder håller ändå koll på lågkonjunkturen.


Patrik Söder.

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar det senaste året?
– Det har funkat bra med lanseringen av våra olika Bluekoncept. Vi har fått bra publicitet och de har blivit populära att boka. Vi har helt enkelt fått ut budskapet.

Har ni förändrat sätten att kommunicera eller tänker ni göra det?
– För oss är det viktiga att differentiera oss. Vi ska fortsätta trycka på våra Bluekoncept. Vi vill fortsätta kommunicera det på ett bra sätt. Hur vi sedan dramatiserar det får vi se.

Några förändringar i mediemixen framöver?
– Nej, för oss är det mycket försäljning via webben. Så det handlar om att offline och online driva rätt trafik till webben.

Nya kanaler som ni håller ögonen på?
– Vi får bra genomslag på det vi gör i dag. Vi använder oss mycket av traditionella kanaler som tv, print och utomhus. Men vi anordnar även event till exempel vid katalogsläpp. Vi försöker att ta konceptet ända ut i butikerna för att kommunikationen ska genomsyra alla delar av varumärket.

Utmaningar framöver?
– Vi har alla samma utgångsläge om man kollade i tidningen imorse. Vi har hittills sluppit att påverkas av konjunkturen. Vi har sålt väldigt bra i vinter, men vi måste precis som alla andra hålla koll på lågkonjunkturen.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– Som det är nu så kommer vi att hålla samma nivå.

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– Det handlar mycket om att tydliggöra vad vi står för och vad som särskiljer oss från våra konkurrenter. Jag måste få med alla mina medarbetare på samma tåg. Varumärket byggs inte av en reklamfilm utan av att alla är delaktiga.

Om ett år, var befinner ni er då?
– För oss gäller det att fortsätta vara nummer ett och ses som den innovativa nummer ett. Vi ska vara företaget som leder industrin framåt. Ett stort företag måste vara annat än bara stort, vi måste alltid försöka vara innovativa och kreativa i vår kommunikation och varumärkesbyggande.

Reklambyrå: DDB Stockholm
Mediebyrå: Carat
Pr-byrå: Har ingen
Investeringar 2007: 110 miljoner kronor brutto

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.