Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Patrik Spång

Publicerad: 2 februari 2009, 08:12

Patrik Spång, 37, kreativ chef på Jerlov. Efter 12 år i branschen tar han plats i juryn för alternativa medier.


Ämnen i artikeln:

JerlovMånadens Alternativa Media

Patrik Spång

Kunder jag jobbar med?
– Volvia, Hans Andersson, Green Gigant, Ridderheims, Hafa Badrum med flera.

Drömuppdrag?
– Hörselskadades riksförbund. Eftersom jag själv är hörselskadad och har hörapparat. Skaffade apparaten först när jag var 28, dumt nog. Insåg plötsligt hur mycket jag måste ha missat (U2:s Pride, t ex) Och varför jag somnade på jobbet framåt femsnåret. Har faktiskt skrivit ett brev till dem. Rena gråtvalsen. Vad gör man inte för att få sin drömkund.

Stoltaste ögonblick hittills i karriären?
– När jag gick omkring på printutställningen i Cannes och insåg att vi var nominerade. Blev ett brons till slut. På natten fick vi reda på att det var flygstrejk, men jag och Fredrik Jerlov var så uppfyllda av brons att vi hyrde en Renault Senic och körde hela vägen hem. Utan paus.

Bäst reklam just nu förutom byråns egna?
– Åh, jag hörde något på bilradion som fick mig att höja. Det var en spot för räddningsmissionen. Snorade på ratten. Goss är byrån. Bra byrå och bra kampanj överhuvudtaget.

Vem vill du helst rekrytera?
– Det självklara svaret: David Droga. Han får gärna ta mitt jobb, om jag kan få säga att han är min vän.
– Det spännande svaret: En arbetsgrupp bestående av pensionärer. Tänk vilken livserfarenhet, annorlunda angreppsvinkar och arbetsdisciplin. Och äntligen kan man ta en slät kopp med någon som förstår.

Vilka säljargument får dig att öppna plånboken?
– Miljövänligt. Tätt följt av "Tokrea".

Vilket medium är den största utmaningen/roligast att göra reklam för?
– Om jag inte missförstår frågan så... att arbeta med kreativ pr i kombination med traditionella kanaler. Integrerat, helt enkelt. Så egentligen svarar jag att alla mediakanaler är lika spännande.

Helt ärligt: Finns det egentligen några roliga Göteborgsvitsar? Ge oss i så fall ett exempel!
– Massor! Med risk för att bli utfryst ur branschen:
– Vet du hur många som bor i Tyskland?
– Gör many.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.