Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Paues Åberg lanserar nytt erbjudande – ska certifiera inom corporate communications

Publicerad: 16 Januari 2019, 13:32

Marcela Sylvander, director, Samuel Maher, senior rådgivare corporate communications, Carolin Wiken, partner, Jonas Rodny, senior rådgivare finansiell kommunikation

Under våren lanserar Paues Åberg sitt nya erbjudande inom corporate communications. Samtidigt kliver Carolin Wiken in som ny delägare och Marcela Sylvander in som ny senior rådgivare. För Resumé berättar Carolin Wiken om den nya satsningen.


Ämnen i artikeln:

Paues Åberg

Sedan starten för snart sex år sedan har Paues Åberg communications satsat på affärsområdena public affairs och corporate communications. Under 2017 visade man en ordentlig tillväxt när man gick från 23,6 till 28,3 miljoner kronor i omsättning, detta samtidigt som resultatet ökade från 2,5 till 4,2 miljoner kronor.

Det senaste året har man dock sett en ökad efterfrågan inom just corporate communications, ett område man nu växlar upp inom. Bland annat kliver den tidigare medarbetaren Carolin Wiken in som ny delägare. Wiken har jobbat på Paues Åberg i drygt två år och har innan dess haft tjänster som pr- och kommunikationsansvarig på läkemedelsbolagen Pfizer och Pharmacia. Det är även inom läkemedelsindustrin man har hämtat in flera av byråns nya kunder som Bayer, Bristol-Squibb, Cantargia och LIDDS.

Utöver det nya delägarskapet har Paues Åberg även anställt den seniora rådgivaren Marcela Sylvander, tidigare kommunikationsdirektör på Försvarsmakten och Boliden, samt utökat samarbetet med rådgivaren Samuel Maher och knytit ett nytt samarbete med rådgivaren Jonas Rodny.

Målsättningen är att de två affärsområdena public affairs och corporate communications inom en snar framtid ska vara lika stora.

– Det allt ökande behovet av rådgivning inom hållbarhetsfrågor och förändrings- och finansiell kommunikation innebär att vi rustar inom just de områdena. Hållbarhet har blivit en hygienfråga för de flesta företag, även om behoven så klart skiljer sig beroende på kund. I många fall handlar CSR- och hållbarhetsarbete även att ställa om själva verksamheten och det kräver såväl långsiktighet och engagemang, säger Carolin Wiken.

Under våren kommer man även att lansera sitt nya erbjudande inom just corporate communications. Det nya erbjudandet innebär att Paues Åberg erbjuder kunderna en certifiering inom corporate communication.

– Många av våra forskningstunga kunder har ett behov av att stärka den allmäna bilden av dem. Inför en förändring som börsnotering, listbyte eller kapitalrundor måste hela bolaget, inklusive ledning och styrelse, ha förmågan att kommunicera kring sin verksamhet på ett begripligt sätt och till fler intressenter, säger Carolin Wiken.

De senaste åren har vi sett fler B2B-företag som försöker bredda sin kommunikation och etablera starkare varumärken hos allmänheten.

– Det finns ett tydligt behov hos företagen att göra sig mer förstådda, säger Carolin Wiken. Hur bidrar vi som life science-bolag till det samhälle vi lever i? Många bolag står inför utmaningen att på ett begripligt sätt förklara sin roll och i vilket sammanhang man ses. Där har vi en viktig roll att spela eftersom vi kan både industrin och samhällsfrågorna, säger Carolin Wiken.

Paues Åberg har inte satt några konkreta tillväxtmål för året som kommer men Carolin Wiken berättar att det nya erbjudandet samt personaltillskottet ska innebära en viss tillväxt.

– Vi vill möta den efterfrågan vi upplever finns. I Marcela får vi in en profil som har många strängar på sin lyra och som vi har möjlighet att matcha mot många typer av kunder och uppdrag, säger Carolin Wiken.

Paues Åberg grundades 2012 av Allan Åberg och Theodor Paues.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Paues Åberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.