Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pengarna pippar i tysk reklamfilm

Publicerad: 15 maj 2009, 09:17

Pengar mår bra av att vara otrogna, brukar det heta.
Tyska byrån Grabarz har fattat budskapet.


Grabarz, med en hemsida som för övrigt är väl värd ett besök, har överfört mammons sanna natur till mänskligt beteende i sin film för bankkunden Bontrust Finance.

Det är i för sig inget nytt i kommunikationshänseende. Alecta och Leo Burnett tog samma grepp med filmerna Hos oss mår pengarna bra, med Selma Lagerlöf, Carl von Linné och de andra figurerna som pryder våra svenska sedlar.

Skillnaden är att där Leo Burnett tog fasta på välmående är Grabarz mer inriktad på global snabb tillväxt. Smygande romantik övergår till explicit handfast origamisex, med ett enda syfte: förökning.

”All characters (Lincoln, Mao and the unknown lady) were created as 3D characters in Softimage XSI. Therefore, our designing team engaged in a lot of “origami studying.” To get used to the technique, we spent a lot of time with uncountable folding sessions. We took dollar and pound notes and folded Origami figures until our hands bled” skriver byrån själv.

Den virala effekten tycks ohämmad.

Arbetsgrupp Grabarz

Client: Bontrust Finance
Agency: Grabarz & Partner Werbeagentur GmbH
Executive Creative Director: Ralf Heuel
Creative Director: Ralf Heuel
Copywriter: Paul Von Muehlendahl
Art Director: Fedja Kehl, Petra Delitsch

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.