Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pepsi bildar reklamkartell

Publicerad: 8 april 2010, 07:37

Tillsammans gör bryggerijätten Inbev och Pepsi årligen medieköp för 8, 3 miljarder kronor i USA.
Nu bildar de kartell för att förhandla till sig bättre priser.


Den nya kartellen blir en maktfaktor inom amerikansk medieköp. Hade den bildats inför årets Super Bowl hade det fått stor betydelse. Anheuser-Busch Inbev, med varumärken som Heineken och Budweiser, köpte fem minuters reklamtid under fotbollsfinalen och Pepsis dotterbolag Doritos två minuter för nästan 40 miljoner dollar.

Redan i höstas inledde de två stora bolagsjättarna ett inköpssamarbete. Men då gällde kontorsutrustning, it och resor. Marknadskommunikation skulle lämnas utanför, hette det då.

Nu har de redan inlett prisförhandlingar med flera stora amerikanska mediebolag.

– Det här är en fortsättning på samarbetet vi inledde i oktober för att göra inköp av varor i USA. Det är ett sätt för båda företagen att köpa media mer effektivt och återinvestera besparingarna i sina verksamheter, säger en talesperson på Pepsi.

Däremot vill ingen av bolagen uppge hur mycket de förväntas spara på medieköpskartellen.

Bolagen hävdar att samarbetet begränsar sig till medieköp, medieplanering sköter de var för sig, och gäller inte reklamproduktionen. Å andra sidan sa bolagen i höstas att deras samarbete inte gällde medieköp.

Båda bolagen använder sig av reklambyråer från Omnicom.

Anheuser-Busch Inbev jobbar med DDB och Pepsi med TBWA och Goodby Silverstein & Partners.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.