Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pepsi gör tomten blå

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Pepsi har tröttnat på coca-colas runda röda tomte som sedan 1930 etsats fast i konsumenternas medvetanden. Nu lanserar Pepsi en blå tomte.


Att legenden om tomten härstammar från den turkiska biskopen S.t Nicholais är de flesta historiker överens om. Men hur tomten ser ut är desto mer omtvistat. Den svenska hustomten har till exempel inte mycket gemensamt med den runda tomten i NK-varuhusets foajé.Faktum är att Coca Cola har ett ganska fett finger med i spelet om tomten. 1930 beordrade Coca Colas reklamchef Archie Lee den amerikanska illustratören Haddon Sundblom att skapa en bild av tomten som bolaget kunde använda i sin varumärkesprofilering. Och så föddes den tjocka gubben med stort vitt skägg i röd dräkt.Det irriterar Coca Colas konkurrent Pepsi som i samband med lanseringen av Pesi Blue i Ryssland skapat en blå tomte. Men payoffen "The first New Year in new color", ska reklammakarna på BBDO få ryssarna att dricka Pepsi till julmaten. Kampanjen visas i rikstäckande tv och som banners på de största ryska internetsajterna. En taleskvinna på Coca Cola menar att företaget inte är oroade över Pepsis tilltag i Ryssland: "Vi tror inte det hotar vårt varumärke. Det är snarare ett taktiskt drag."

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.