Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pepsi stämmer Coca-Cola

Publicerad: 14 April 2009, 13:28

Pepsi vs Coca-Cola= Gatorade vs Powerade. Nu har Pepsi fått nog. När Coca-Cola i reklamen kallar Powerade för det kompletta alternativet tar Pepsi konkurrenten till domstolen, skriver Adage.


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Det är tuffa gränsdragningar i sportdrycksbranschen.
När Coca-Cola lanserar Powerade Ion4 med nytt recept tvekar inte läskedrycksjätten att kalla den ”the complete sports drink”.

Det skulle kanske Pepsi kunna acceptera om inte Coca-Cola samtidigt i reklamen visar upp en halv flaska Gatorade med budskapet: "Don't settle for an incomplete sports drink."
En öppen krigsförklaring med andra ord – med en stämning från Pepsi som ett brev på posten.

Coca-Cola hänvisar bland annat till att extra tillsatser av magnesium och kalcium gör Powerade mer komplett.
Men att det skulle ge en bättre är effekt är inte bara rent nonsens, det är också falsk marknadsföring, olagliga konkurrensmetoder och en elak attack på marknadsledaren, hävdar Pepsi i sin stämning.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.