Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Per Christiansen och Momondo klarar balansgången mellan data och känsla

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:28

Foto: Tom Fägrell

Hårddraget bidrog resesajten Momondo till att charterjätten Thomas Cook försattes i konkurs tidigare i höst. Momondo var med och skapade trenden som har förändrat vårt resande. Per Christiansen är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin resor.


Ämnen i artikeln:

Momondo

I princip är Momondo en sökmotor för flygstolar och hotellrum. Konkurrensen är tuff från andra tjänster med liknande upplägg. Expedia, Flygstolen.se, Travellink och så vidare. Men det är Momondo mer än de andra som ökar i Xtremes undersökningar. Ja, de traditionella resebyråerna har underpresterat det senaste året. Trenden är tydlig. Från resebyråns färdiga paket­resa till sökmotor. Från bilder på vita stränder till optimerad sökning. Och det var Momondo, grundat i Danmark för tretton år sedan, som har varit med och förändrat vårt resande.

Men Momondo är inte bara en söktjänst. Nästan lika viktigt är Instagramflödet och en blogg som utvecklats till reseguide för en uppenbart yngre målgrupp. Där ingången snarare är känslor och resedrömmar än hur många meter det är till poolen. Content marketing i sin prydno.

Det är den andra delen av Momondo. Om söktjänsten i sig och resmålen som lyfts fram är datadrivet och optimerat är kommunikationen mot användarna desto mer känsloladdad.

De senaste åren har Momondo tagit fram emotionellt starka, och prisade, syftesdrivna varumärkeskampanjer. Senast i somras kom kampanjen "The world piece" där Momondo har fått människor från hela världen att tatuera sig som ett ställningstagande mot en alltmer polariserad värld.

Per Christiansen är marknadschefen som driver den datadrivna och känslomässiga framgången. Med sin känsla för medier är det inte helt oväntat att han har varit strategichef på de stora mediebyråerna i Danmark innan han för fem år sedan började på Momondo.

Starka attribut: Utbud, enkel, inspirerande, lågpris, modern.
Ökade: Andelen som föredrar Momondo ökade med 14 procent.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Momondo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.