Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Per Frykebrant: ”I sommar fokar jag på dinosaurier”

Publicerad: 21 Juli 2020, 12:34

Innan Per Frykebrant gick över till Bellbird jobbade han på Juno PR, samt för Hillary Clinton i presidentvalet 2016.

Per Frykebrant, konsult på Bellbird, läser en sommarkurs om dinosaurier, äter räksmörgås i Värmland och tipsar om att inte bära shorts för ofta. Här är hans sommar.


Ämnen i artikeln:

Per FrykebrantSommar

Vad gör du i sommar?
– I sommar fokar jag på dinosaurier. Det tar sig främst uttryck genom en sommarkurs på SU om dinosauriernas uppgång och fall. För att vara det coolaste som någonsin funnits så kan jag väldigt lite om dem, men det ska vi få ordning på. Dinosaurier har ett oförtjänt dåligt rykte av att inte ha kunnat anpassa sig till förändring, som om de var reptilernas Kodak. Men egentligen var de kritaperiodens stora disruptörer. De tog stora marknadsandelar över hela världen, men en oförutsedd händelse satte stopp för tillväxten. Det kan nog många relatera till just nu.

Vad läser du?
– Volym 3 av kursboken ”Dinosaurs - A Concise Natural History”.

Vilket är ditt bästa sommartips för personer i branschen?
– Jag är verkligen helt fel person att be om sommartips. Men kanske kombinera avkoppling och allmänbildning med poddar som ”Pod save the world”, och att inte använda shorts för ofta.

Något smultronställe du vill tipsa om?
– Värmskogs café vid Värmelns strand i Värmland. De serverar de bästa och största räksmörgåsarna. Dit ska jag ta sambon för första gången i sommar.

Hur har den här våren påverkat dig som yrkesperson?
– Jag och alla andra som kom ut i arbetslivet på riktigt först efter finanskrisen 2008 har ju egentligen bara jobbat i högkonjunktur. Att då jobba igenom den största, djupaste och snabbaste ekonomiska krisen i modern tid har nog en väldigt ödmjuk effekt på alla med samma erfarenhet.

Vilket är ditt mest minnesvärda ögonblick från den här våren?
– När toapappret tog slut i butikerna. Det är det starkaste beviset hittills på att människan är en irrationell varelse. Annars kommer nog insikten från några hektiska veckor i mars, om att det går att snabbt ställa om affärsmodeller och arbetssätt, att för alltid förändra vår syn på förändring. Förhoppningsvis kommer vi från och med nu ha ett mer konstruktivt förhållningssätt till gamla hjulspår.

Hur hoppas du att coronakrisen påverkar branschen på längre sikt?
– Dels att man tar till sig samma insikt som ovan. Sen beror det lite på hur bredare branschtrender kommer utveckla sig. Om företag generellt får mindre utrymme att anställa, så kommer det också påverka inhouse-satsningar negativt. Men behovet av att jobba snabbt, nära och med insyn kommer att bestå, och det måste byråer kunna svara på. Å andra sidan så har man ju sett vid tidigare nedgångar att det som outsourcats plockats in internt. Då kan trenden i stället accelerera, och då hoppas jag byråbranschen kan svara på samma sätt som den har gjort de senaste decennierna – genom att professionaliseras mer och mer.

Vad är din målsättning inför hösten?
– Även om det på ett yrkesmässigt plan har varit en spännande vår – charmen i yrket ligger ju i att kunna navigera rätt i snabbt föränderliga situationer – så är väl förhoppningen att kunna återgå till lite mer normala kommunikationsutmaningar i höst. I övrigt ser jag framemot att få leda en grym kvällskurs på Berghs i kommunikation & pr, kanske någon spännande kund i dinosauriesegmentet samt ett och annat vaccin.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Per FrykebrantSommar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.