Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Perfect Fools omfördelar styrkorna

Publicerad: 29 April 2009, 09:10

Perfect Fools omfördelar styrkorna. Det blir färre i New York, fler i Stockholm. – Men det handlar absolut inte om någon nedläggning i New York. Våra byråintäkter i USA är just nu större än någonsin, säger Patrick Gardner, en av Perfect Fools grundare.


Patrick Gardner och Karen Monahan för ett år sedan. Monahan slutade på Perfect Fools i december.

Perfect Fools har de senaste åren haft en tydlig inriktning på internationell expansion och öppnat kontor i både New York och Amsterdam för att komma närmare både kunder och andra byråer som man samarbetar med.

Men under våren har byrån genomfört förändringar i organisationen, mot produktion.  Det får också följder för de nya kontoren.

I fortsättningen ska New York-kontoret vara bemannat med två personer. Fyra tjänster försvinner.
– Tre har fått sluta, två har skiftats över till Stockholm och vi har anställt en senior producer som ska hålla i kontakterna med våra amerikanska kunder och kontoret i Stockholm.  Under våren har vi också anställt ytterligare tre personer i Stockholm, säger Patrick Gardner.
Även kontoret i Amsterdam omfattas av nyordningen, men inte i samma omfattning. En person har fått sluta.

Patrick Gardner värjer sig mot beskrivningen av att det skulle uppfattas som en defensiv åtgärd.
– I slutänden handlar det om ett nollsummespel. Vi har helt enkelt utvärderat var vi behöver mest folk just nu. I Stockholm har vi en väl fungerande produktionsdel som nu får en förstärkning. De här förändringarna handlar snarare om att understryka att Stockholm ska vara basen för vår globala produktion, säger han.

Trots de tuffa tiderna i New York, är Patrick Gardner ändå hoppfull inför framtiden. Han räknar med en byråtillväxt på 30 procent i år, på en omsättning som var 32 mkr förra året.
– Alla processer tar visserligen längre tid än vanligt just nu, men vi har flera stora projekt på gång. Våra byråintäkter i USA är just nu större än någonsin och vi lanserar flera nya samarbeten för kunder som K-Swiss och byråer som Anomaly, Creature Seatte och Ogilvy Worldwide.

Perfect Fools har också just inlett ett samarbete med Droga5 och Partizan Film, för Puma.
– Resultatet kommer om några veckor.  Vi har också nya grejer på gång för K-Swiss och Skanska i USA. Vi klarar oss faktiskt riktigt bra jämfört med många andra.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.