Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Personlighet klår kompetens bland kommunikatörer

Publicerad: 26 Mars 2014, 13:24

Personligheten betyder mer för jobbet än kompetensen

Foto: Colourbox

Rätt personlighet är viktigare än kompetensen när kommunikationsbranschen söker nya talanger och det gäller över hela världen. Det visar en global undersökning som Hyper Island gjort.


Ämnen i artikeln:

Hyper Island

Hyper Island har frågat företag över hela världen vad de söker efter när de planerar de kommande årens rekryteringar. Undersökningen "Tomorrow's most wanted", visar att personlighet, inte kompetens, kommer att avgöra vem som får de mest eftertraktade jobben samt att branschens största utmaning är att faktiskt hitta rätt personer.

– Det är en tydlig trend som vi ser både bland våra studenter som får jobb, och hos de företag vi jobbar med dagligen, säger Johanna Frelin, vd på Hyper Island. Idag förändras förutsättningarna allt snabbare, vilket kräver att framgångsrika organisationer är lärande och anpassningsbara. Det blir allt mindre viktigt att medarbetarna har specifika kompetenser som ändå blir inaktuella snabbt. Hitta, behålla och utveckla talang är bland de största utmaningarna som många organisationer står inför idag.

Hyper Island frågade 500 respondenter med rekryteringsansvar inom kommunikationsbranschen över hela världen hur de planerar att rekrytera de kommande tre till fem åren samt vilka utmaningar de ser för den egna organisationen.

På frågan vad de såg som den största utmaningen svarade en majoritet, 20 procent, att det är att hitta och utveckla rätt medarbetare. På frågan hur avgörande olika faktorer är vid rekrytering svarade enbart 39 procent att kompetens var väldigt viktigt medan hela 78 procent svarade att personliga kvaliteter var väldigt viktigt.

Mest efterfrågade personliga egenskaperna:
driven: 14 procent
kreativ: 12 procent
öppensinnad: 11 procent

Mest efterfrågade kompetenserna:
problemlösning: sju procent
idéutveckling: sex procent
Creative Technology: 6 procent

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Hyper Island

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.