Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Petades och prisades

Publicerad: 7 Maj 2010, 07:59

Åkesson & Curry tappade nyligen uppdraget att göra Coops kundtidning Mersmak. Men igår fick tidningen utmärkelsen Guldbladet när Sveriges Uppdragspublicister utsåg branschens vassaste tidningar.


Ämnen i artikeln:

Guldbladet

Åkesson & Curry prisades också för McDonald’s interntidning Catchup och för fastighetsbolaget Diös årsredovisning.

I business-to-business-kategorin tog JG Communication hem priset för Ericsson Business Review. Även där får priset en lite märklig bismak, eftersom bolaget nyligen varslade personalen som jobbar med den redaktionella delen av kundtidningsproduktionen. Byrån prisades också för Fastighetstidningen, ett uppdrag som JG nyligen blev av med.

GULDBLADSVINNARE 2010

Bästa kundtidning KONSUMENT: Coop Mersmak
Uppdragsgivare: MedMera AB
Uppdragspublicist: Åkesson & Curry

Motivering: Det här är en tidning som inte bara dimper ner i brevlådan hos vem som helst av företagets kunder. Man måste prestera för att få den. Och det ligger i linje med företagets målsättning för tidningen – att stärka kundlojaliteten. Av de utvalda är det en stor andel som läser den och dessutom låter den påverka inköpsbesluten. Tidningens styrka är tipsen om vad kunden kan göra med varorna när man kommit hem. Det här är en vällagad tidning med smak för det goda, anrättad med värme och
baserad på fräscha ingredienser.

Bästa kundtidning B2B: Ericsson Business Review
Uppdragsgivare: Ericsson Group
Uppdragspublicist: JG Communication
Motivering: Att göra en tidning för ett globalt företag är svårt i sig då läsarna självklart har så olika förutsättningar. Att dessutom begränsa målgruppen till de högsta ledningarna i mycket stora företag gör utmaningen än tuffare. Vinnaren lyckas med denna uppgift och skapar stor nytta för kunden genom att producera en mycket genomtänkt och välgjord tidning som är lika smal och spetsig som en mobilmast.

Bästa journalistik: Vitalt vetande om hälsa
Uppdragsgivare: Vitalt vetande Stockholm
Uppdragspublicist: Intellecta Publicisterna
Motivering: Med ett flyhänt språk, kritiskt granskande och upplysande artiklar känns tidskriften pålitlig och skapar förtroende. I en tajt nisch lyckas de hitta sin egen ton. Här får vi vitala kunskaper om kosttillskott, nya motionsformer och hur ett glatt liv ger ett hälsorikt liv. Tidningen är en klockren journalistiskt produkt, som är precis det som den utger sig för att vara – en tidning som är lojal med sina läsare.

Bästa medlemstidning: Fastighetstidningen
Uppdragsgivare: Fastighetsägarna Sverige
Uppdragspublicist: JG Communication
Motivering: Tidningen slåss för medlemmarnas intressen med en ambitiös kampanjjournalistik, inspirerar med genomarbetade featureartiklar, och lyckas med stor idérikedom hitta egna vinklar på större nyhetshändelser. Resultatet blir tungt, nyttigt men aldrig tråkigt.

Bästa personal/Interntidning: Catchup
Uppdragsgivare: Svenska McDonald’s
Uppdragspublicist: Åkesson & Curry
Motivering: En tidning skräddarsydd för en ung målgrupp av medarbetare, som berättar om livet både på och utanför jobbet. Tidningens innehåll, design och tilltal lyckas höja yrkesstoltheten, bygga varumärket
internt och främjar gemenskap och lojalitet.

Bästa formgivning: Varvet
Uppdragsgivare: GöteborgsVarvet
Uppdragspublicist: Tidningskompaniet
Motivering: För en form som är både lekfullt kreativ och konservativt hantverksmässig: här stöps de vilda idéerna om till en funktionell form som ger effekt åt kunden. Foto, grafik och typografi samspelar med både design och text. Vinnaren har lyckats undvika kreativ mjölksyra och andra snedtramp - utan har verkligen flåset uppe.

Bästa omgörning: Kupé
Uppdragsgivare: SJ AB
Uppdragspublicist: Nordiska Tidningsbolaget
Motivering: Med en unik och väl fungerande design, vackra bilder och ett fokuserat innehåll har vinnaren lyckats uppgradera sig till första klass.

Bästa webbkommunikation: Piratförlaget.se
Uppdragsgivare: Piratförlaget
Uppdragspublicist: Tidningskompaniet
Motivering: Genom att kombinera bra webbfunktioner och sociala medier med ett levande och läsvärt innehåll har vinnaren visat hur webben ska användas redaktionellt.

Bästa webb-TV: Kolla in Kentas custom-hytt
Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar
Uppdragspublicist: Tidningskompaniet
Motivering: I webb-TV-bruset fastnar det som sticker ut. Speciellt när det görs med glädje och humor. Hjälper det dessutom uppdragsgivaren blir det en vinnare.

Bästa bok: A one tonne future
Uppdragsgivare: Vattenfall
Uppdragspublicist: Tidningskompaniet
Motivering: En annorlunda jubileumsbok, med fokus mot framtiden, inte det förflutna. Ett omfångsrikt och lärorikt material, som i guidebokens form på 200 sidor hjälper läsaren att orientera sig mot framtiden.

Bästa nykomling: Fashionation
Uppdragsgivare: Åhléns AB
Uppdragspublicist: Make Your Mark
Med hög trendfaktor och läcker formgivning visar tidningen upp en ny sida hos ett känt varumärke. Ett modernt modemagasin som förtydligar profilen och särskiljer cityvaruhusen från de vanliga Åhlénsvaruhusen.

Bästa nyhetsbrev: Bättre Affärer
Uppdragsgivare: Swedbank
Uppdragspublicist: Redaktörerna
Motivering: Ett e-postdistribuerat nyhetsbrev för småföretagskunder. Lättillgänglig i sin formgivning och relevant för sin målgrupp. Innehållet ger "news for use". Ökningen av antalet prenumeranter och en öppningsfrekvens långt över vad som är vanligt inom B2B visar att högt ställda krav motsvarar förväntningar hos såväl uppdragsgivare som kund.

Bästa årsredovisning: Diös Årsredovisning
Uppdragsgivare: Diös Fastigheter AB
Uppdragspublicist: Åkesson & Curry
Motivering: Med en modern, modig och snygg design bryter årsredovisningen mot allt det som bidrar till att andra årsredovisningar inte blir lästa. Hela årsredovisningen00 dryper av det som företaget står för – dynamik, innovation, öppenhet och seriositet – och lyckas därmed vara så mycket mer än bara en årsredovisning.

Bästa omslag: SOMA
Uppdragsgivare: Karolinska Universitetssjukhuset
Uppdragspublicist: Aller Custom Publishing
Motivering: Bästa Omslag utses av Guldbladsdagpubliken.
SILVERBLAD delades ut till följande:

Bästa Kundtidning KONSUMENT
Volvo Life, Volvo Personbilar Sverige, Tidningskompaniet
Bästa kundtidning B2B
DR-magasin, Posten Meddelande AB, Spoon Publishing

Bästa journalistik
Fastighetstidningen, Fastighetsägarna Sverige , JG Communication
Bästa medlem/organisationstidning
Magasinet Fotboll, Svenska Fotbollförbundet, Tidningsmakarna

Bästa personal/Interntidning
Karolina, Karolinska Universitetssjukhuset, Tidningsmakarna

Bästa formgivning
Scanorama , SAS, DG Communications

Bästa omgörning
Sambandet, Polismyndigheten i Stockholms län, Tidningskompaniet

Bästa webb-TV
Vaccin till folket, Posten Norden, Tidningskompaniet

Bästa bok
Prostata, sanofi –aventis, Tidningsmakarna

Bästa årsredovisning
Hälsa 3.0, If AB, Tidningskompaniet

Bästa Omslag
Magasinet Fotboll, Svenska Fotbollförbundet, Tidningsmakarna

Årets resestipendium delades ut till två personer, Lars Eriksson, OTW  Publishing som planerar att åka till London och Capri Norrman, Nordiska  Tidningsbolaget som vill åka till Amsterdam. Båda vill besöka  framgångsrika uppdragspublicister i respektive land och se hur de  arbetar med redaktionell kommunikation.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Guldbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.