Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Pilotstrejken får British Airways varumärke att störtdyka

Publicerad: 9 September 2019, 11:34

Foto: Pexels

British Airways varumärke får sig ytterligare en törn genom den pågående pilotstrejken. En ny mätning från Alva visar att flygbolagets företagsrykte har störtdykt.


Ämnen i artikeln:

SAS

Flygbolaget British Airways varumärke har fått utstå en hel del påfrestningar under det senaste året. Förra hösten gick bolaget ut med att en dataläcka resulterat i att 380 000 av deras kunder fått sina personuppgifter stulna genom ett dataintrång och i somras tvingades de ställa in över 100 flygningar på grund av ett IT-fel.

Nu drabbas British Airways av ytterligare en smäll: en två dagars lång pilotstrejk som blivit resultatet av konfliktfyllda förhandlingar med pilotfacket Balpa kring löner och arbetsförhållanden. Flygbolaget har enligt en talesperson tvingats ställa in 850 flygningar, medan brittiska The Times rapporterar om att det rör sig om närmare 1700 flygningar som påverkas.

Enligt nya siffror från mätbolaget Alva som The Drum rapporterar om, har British Airways företagsimage fallit ned till en 55:e plats bland 65 aktörer som mäts i Alvas index för flygbolagen. Det är den lägsta placeringen som British Airways någonsin har fått i mätningen.

– Under 2016 gick British Airways igenom en serie av "minichockar" som slog mot bolagets rykte, och som orsakades av inställda flygningar och långa förseningar. Efterföljande händelser återupplivade det negativa fokuset och en "eko-effekt" etablerades i medierna, vilket har inneburit att varumärket blivit känsligare mot framtida negativa händelser genom att medierna kan referera till sådant som inträffat tidigare, säger Alastair Pickering, chefsstrateg på Alva, till The Drum.

Han menar dock att det finns stora möjligheter att British Airways återhämtar sig inom kort.

– Tillkännagivandet av det planerade 6,5 miljarder pund stora investeringsprogrammet som syftar till att förbättra passagerarupplevelsen borde hjälpa till att vända den växande cynismen hos kunderna.

I maj tidigare i år gick svenska SAS igenom en liknande kris genom en pilotstrejk som lamslog bolagets flygtrafik över hela världen i sju dagar och lämnade hundratusentals resenärer strandade.

En mätning från Yougov framtagen för Resumés räkning visade att SAS varumärke har tagit ordentlig stryk av pilotstrejken. Innan strejken hade SAS det klart starkaste varumärket av de flygbolag som Yougov redovisar, men hade efter nästan samma varumärkesstyrka som Lufthansa och Norwegian.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

SAS

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.