Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pino Roscigno: ”Det har varit en berg- och dalbana”

Publicerad: 24 Juli 2020, 11:16

Pino Roscigno är kommersiell chef på Stadium.

Stadiums kommersielle chef Pino Roscigno cyklar, tipsar om glass på Södermalm och läser italiensk deckare som substitut för den årliga resan. Här är hans sommar.


Ämnen i artikeln:

Sommar

Vad gör du i sommar?
– Ärligt talat precis det som faller in bäst där och då men oavsett väder så blir det familj, cykling, och många tv-serier. Med bra väder så ska jag upptäcka nya charmiga ställen i Sörmland där jag bor, på Mälaren och på land, och med dåligt väder så blir det ännu mer serier och cykling i växthuset.

Vad läser du?
– Jag lyssnar mest och just nu är det en klassisk italiensk sommardeckare från Neapel som heter ”I bastardi di Pizzo Falcone” som substitut för den årliga resan.

Vilket är ditt bästa sommartips för personer i branschen?
– Koppla av, koppla bort och känn hur skönt det kan vara. Med lite tid för reflektion och distans kanske du kan dra bra lärdomar och insikten från det senaste halvårets märkliga tider av flockbeteenden, behov av tydlighet och trygghet och hur det eventuellt kommer påverka våra beteenden på sikt. Eller inte.

Något smultronställe du vill tipsa om?
– Ja, en glassbar på söder i Stockholm som drivs av en passionerad kille och hans familj. Den heter ”Caput Mundi” och de serverar förstklassig glass som tillverkas färsk varje dag under tidig morgon bara för oss.

Hur har den här våren påverkat dig som yrkesperson?
– Det har varit en berg- och dalbana där jag fått öva på distansledarskap med allt vad det kan innebära för tydlighet och förtroende men också prioritera och fokusera på det viktigaste här och nu och det har varit nyttigt. Det finns mycket man kan lägga åt sidan för att fokusera mer på det som är viktigast. Jag tror att jag egentligen är för mycket mitt i situationen för att riktigt förstå hur jag påverkats. Men det ska jag fundera på i sommar.

Vilken är den största strategiska förändringen ert bolag har gjort under våren med anledning av corona?
– Hittills, på kort sikt, har det mest handlat om att snabbt agera på ett förändrat kundbeteende med ökad handel online på bekostnad av butik genom att allokera om resurser men också genom att snabbt agera på trender som utomhusträning och träning med stöd online. 

Vad är din målsättning inför hösten?
– Det blir till att starta upp ett nytt verksamhetsår på ett nytt sätt med nya mål men med ett fortsatt fokus på att aktivera världen oavsett om det blir digitalt eller i fysiska möten. Kanske blir det också nåt cykeläventyr med brorsan inom Sveriges gränser.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sommar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.