Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Plagiat eller oskyldig inspiration? Resumé listar sex reklamkrockar

Publicerad: 4 September 2019, 11:42

Nord DDB:s misstankar om att Forsman & Bodenfors "E.V.A Initiative" bygger på en idé som uppkom hos dem har ännu en gång aktualiserat frågan om vem som egentligen äger en idé. Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklambranschen minnesvärda krockar.


Ämnen i artikeln:

SaabFortumAcneNikeVolvo CarsIKEANord DDBMonique WadstedAppleForsman & BodenforsVolkswagenPripps Blå

Vem äger egentligen en idé? Frågan är uppe för debatt gång på gång i reklambranschen. Senast akutaliserades den i måndags då Resumé avslöjade att Nord DDB misstänker att idén bakom Forsman & Bodenfors prisvinnande "E.V.A Initiative" för Volvo Cars har sitt ursprung hos dem, i ett projekt de tagit fram för Volkswagen.

Forsman & Bodenfors tillbakavisar misstankarna om idéstöld och kallar det för "ogrundande och allvarliga anklagelser".

Enligt advokat Monique Wadsted finns det baserat på dagens information inget som tyder på att Forsman & Bodenfors skulle ha gjort sig skyldiga till något brott.

LÄS MER: "Fredrik Jerlov: 'En bra idé kan ha flera liv'"

Det är inte första gången som liknande konflikter förekommit inom reklambranschen. Reklamhistorien är full av kreativa krockar, som inte sällan resulterat i att byråer eller företag anklagat varandra för idéstöld. Ibland handlar det om att någon har gjort en lite för snarlik kampanj för att det ska kunna klassas som ett olyckligt sammanträffande – eller inspirerats lite för flitigt för att vara inom gränsen för det smickrande.

Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklamkrockarna.

Nike anklagas för att ha stulit idén bakom "Dream Crazy" från Apple
Nike:s "Dream Crazy" med Colin Kaepernick var en av förra årets mest omtalade reklamkampanjer. Kampanjen tog hem högsta valören i såväl utomhuskategorin som Inaugural Entertainment for Sport under Cannes Lions hade en tv-budget på 5,2 miljoner dollar och en beräknad räckvidd på 134.9 miljoner bara i USA.

I en krönika i Adland i juni riktade @kidsleepy, som är en pseudonym för en copywriter med 18 år i branschen som bor i Los Angeles, hård kritik mot Nikes kampanj som han menar är alltför lik "Think different/Here's to the crazy ones" som TBWA/Chiat/Day tog fram för Apple 1997 med flera kända historiska personligheter såsom Martin Luther King Jr och Gandhi.

Abbas sommarkampanj påminner om Pripps Blås reklamklassier
Abbas sommarkampanj "Ett hav av möjligheter" påminner en hel del om Brindfors revitalisering av varumärket Pripps Blå under 1990-talet, både i lösning, miljöer, stämning och drivkrafter bakom. I Abbas kampanj sjunger Daniela Sörensen remake av "En gång jag seglar i hamn". Även Pripps Blås numera klassiska reklamfilm spelar musiken en central roll genom låtar av bland annat Tomas Ledin och Tommy Nilsson.

Fortum stoppade kampanj – tog idén från känd kungabild
Elbolaget Fortums kampanj "Re:lax" från 2018 var misstänkt lik en bild på kungen som togs 16 år tidigare. Fotografen Bruno Ehrs reagerade med ilska och bolaget beslutade att ta ner kampanjen i kollektivtrafiken.

IKEA:s två byråer lanserade kampanjer på Frakta-påsen
Juni 2017 lanserade IKEA:s två byråer Acne, som har det globala kontot, och Åkestam Holst, som har det lokala, två ytterst snarlika kampanjer kring möbeljättens populära blåa kasse "Frakta" med bara ett par dagars mellanrum. Båda var en reaktion på lyxmodehuset Balenciagas uppmärksammade tote "Carry Shopper" som var baserad på IKEAS kasse.

Det gav upphov till diskussion i Resumés tävling Månadens kampanj i kategorin PR om vilken byrå som egentligen skulle prisas för idén. Slutligen hamnade Acne på en tredje plats med "Ikea reponds to Balenciaga" medan Åkestam Holst "What the FRAKTA" fick nöja sig med en fjärde.

Saab gjorde Volvos trick 14 år tidigare
Vintern 2016 lanserade Volvo Trucks med hjälp av Forsman & Bodenfors reklamkampanjen "The flying passenger" där en man med skärmflygare kopplas fast i en lina bakom en av Volvos lastbilar. Men Volvo Trucks var inte först med att koppla en skärmflygare bakom ett fordon.

När Saab lanserade sin nya bilmodell Saab 9-5 Sportcombi i början av 2000-talet lanserade MullenLowe Brindfors en kampanj med samma grepp – där en skärmflygare snålskjuts bakom en av Saabs bilar. "Jag känner mig bara smickrad", sade Magnus Wretblad, som var ansvarig för projektet när det begav sig, till Dagens Media.

Volkswagen anklagar Volvo för att ha kopierat deras reklamkoncept
2006 lanserade Volvo en stor kampanj för årets nya bilmodeller där man som referens använde sig av bilder på gamla klassiska modeller. Det var precis samma upplägg som Volkswagen använde bara ett år tidigare. "Jag tycker att en så pass stor och välkänd byrå som Forsman & Bodenfors kunde komma på en egen idé", sade Lisbeth Hansson, då marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.