Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Platform 161 lanserar programmatiska utomhusköp utan mellanhänder

Publicerad: 19 Juli 2019, 09:28

Carl Liverstam.

Nu blir det lättare för annonsörer att på egen hand boka utomhuskampanjer, enligt Platform 161 som lanserar ett nytt system.


Clear Channel har länge pratat om sina digitala tavlor och dess möjligheter att bland annat styra efter väder och köpa utrymme via programmatiska köp.

När Platform 161 nu släpper möjligheten för annonsörer att ta kontroll över sina medieköp på digitala utomhustavlor menar man att det nya är möjligheten att köpa utan mellanhänder.

"Den stora skillnaden är förflyttningen från ett centraliserat bokningssystem, som tillgodoser köp hos en enskild publicist i ett enskilt system, till en decentraliserad marknad där annonsörer och byråer förflyttar utomhusköpen till samma ekosystem som sina övriga programmatiska medieköp", säger Carl Liverstam, managing director för norden på Platform 161, i ett mejl.

Han fortsätter:

"Clear Channel har integrerat med SSP:en Rubicon i andra länder och släppt sina köp mot externa DSP:er (som till exempel Platform 161) och jag hoppas att Clear Channel som ledande aktör inom utomhus fortsätter med den typen av initiativ".

Välgörenhetsorganisationen Bigheart var först ut i Sverige att tillsammans med Platform 161 använda tekniken på Arlanda Express tavlor. Nu arbetar bolaget med Åbro och Turkish Airlines på samma sätt.

– Just nu är det väldigt nytt för många, men det kommer nog inte dröja länge innan programmatiska utomhusköp är en given marknadsföringsmetod, säger Carl Liverstam i pressmeddelandet om nyheten.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.