Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pojken med guldbyxorna

Publicerad: 6 mars 2008, 08:43

H&M köper 60 procent av aktierna i Fabric Scandinavien, som äger Cheap Monday, Weekday och Monki. Köpesumman blir 564 miljoner kronor.


Örjan Andersson. Foto: Aftonbladet Bild

Läs mer:

- Cheap Monday gör guldbyxor åt Spendrups

- Cheap Monday breddar varumärket – utan reklam

Örjan Andersson kan plocka sedlarna direkt ur fickan i framtiden. Han och kompanjonerna Adam Friberg, Lars Karlsson och Linda Friberg i Fabric Scandinavien får dela på 564 miljoner kronor när H&M köper 60 procent av företaget.

Vid en presskonferens klockan 10.30 ska man berätta mer om köpet som innebär att Fabric kommer att införlivas i H&M:s produktions- och logistikkedjor men de underliggande varumärkena kommer att förbli självständiga.

I köpet ingår en option för H&M på resterande aktier. De resterande aktierna kan köpas av H&M inom tre till fem år, vilket sannolikt innebär att Andersson & co kan hämta in ytterligare många miljoner.

Omsättningen under räkenskapsåret 07/08 förväntas bli 400 miljoner kronor. Förra året gjorde man en vinst på 67 miljoner kronor på en omsättning på 250 miljoner, vilket innebär en rörelsemarginal på över 25 procent.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.