Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Polisen la 350 000 kronor på influencer marketing

Publicerad: 27 februari 2019, 06:57

Polisen betalade influencers 15 000 kronor per bild för att locka fler till polisutbildningen, en miljard nedladdningar för TikTok och amerikanska branschorganisationer upprörda på GDPR. Det och mer i dagens morgonsvep.


Polisen la 350 000 kronor på influencer marketing

Influencer marketing har blivit ett allt viktigare verktyg för de varumärken som vill nå ut till en yngre målgrupp. Många är de varumärken som byggt hela sin marknadsföring genom influencers men många ställer fortfarande frågetecken kring de barnsjukdomar som fortfarande plågar delar av mediekanalen.

Nu rapporterar Dagens Nyheter att Polisen använder sig av metoden för att få flera att söka till polisutbildningen. Totalt rör det sig om en budget på 350 000 kronor som använts till 24 stycken inlägg (15 000 kr/inlägg). Enligt Polisen själva vill man nå 18 till 35-åringar och speciellt kvinnor samt de med utländsk bakgrund.

– Vi valde ut tolv personer som vi tittade noga på, inom ett antal kategorier som vi tänkte skulle nå ut bra till v3år målgrupp: träning och hälsa var ett spår, och även det som kallas livsstil. Vi kollade mycket vad de gör för typ av inlägg och om vi skulle passa i deras innehåll, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på Polisen till Dagens Nyheter.

TikTok har laddats ned en miljard gånger

De senaste åren har appar som TikTok och musica.ly växt sig allt större och för 1,5 år sedan köptes den sistnämnda upp av TikTok. Nu rapporterar Mashable att TikTok har laddats ned hela en miljard gånger, exkluderat kinesiska Android-användare. Enligt bolaget ökade användartalet bara i januari med 71 miljoner och med 663 miljoner under 2018.

Amerikanska annonsörer: "GDPR och liknande direktiv är för restriktiva"

För snart ett år sedan trädde GDPR-lagstifningen i kraft i hela EU, något som inte minst kom att påverka marknadsavdelningar världen över. Så även i USA.

I dagarna har flera representanter från amerikanska branschföreningar varit i Washington för samtal med representanthuset om GDPR och CCPA, ett liknande direktiv som trätt i kraft i Kalifornien.

– Intentionerna med både GDPR och CCPA är goda men det rigida ramverket påverkar konsumenter alltför mycket. De får högar med notifikationer om datainsamling som i slutändan leder till att de slutar bry sig. Samtidigt misslyckas de med att lösa de problem som var tänkt från början säger Dave Grimaldi, public policy-ansvarig på IAB.

Enligt Grimaldi har programmatichandeln minskat med mellan 25 och 40 procent sedan GDPR infördes, det rapporterar The Drum.

Så funkar Nielsen-mätningarna

Nielsen är den amerikanska versionen av MMS och mäter tv-tittande i USA, en marknad som varje år omsätter över 70 miljarder dollar i annonspengar. I det senaste avsnittet av AdWeeks videoserie "How S#it works" pratar branschtidningen med Brian Fuhrer, produktchef på Nielsen som visar hur mätningarna går till.

Se avsnittet här.

Coca Cola lanserar första nya smaken på tolv år – här är kampanjen

I lanseringsfilmen för Orange Vanilla Coke lånar Coca-Cola en sida ur 70-talets bilfilmer. Reklamfilmen är framtagen av Wieden & Kennedy Portland och går ut på en biljakt mellan en lastbil fylld av vaniljglass, en med apelsiner och en med Coca-Cola. Precis som väntat krockar de tre, men istället för att visa kraschscenen klipper man istället till en rullande burk av den nya smaken. Se reklamfilmen här.

Den nya smaken lanseras på den amerikanska marknaden.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.