Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Politik är att tycka - gör det då ...

Publicerad: 28 Maj 2009, 13:52

Jag vet inte riktigt var jag ska börja den här krönikan utan att slå in öppna dörrar. Kanske lika bra att gå rakt på sak: kampanjerna inför EU-valet är själva definitionen av dålig reklam.


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNina Åkestam

Nina Åkestam

”497 miljoner européer kan mer.” ”Rösta klimatsmart!” ”Ja till Europa.” Skyltarna pryder (olagligt) vartenda staket i stan. Att många politiker är emot reklam är ingen nyhet. Att den regeln inte gäller deras egna kampanjer är också självklart. Och ironiskt. Men jag kan köpa det. Det där med mina barn och andras ungar är trots allt ganska mänskligt. Men om ni nu ska skräpa ner varenda offentlig plats med era fula planscher, kan ni inte åtminstone berätta något för mig?

Alla som jobbar med reklam har någon gång ställts inför problemet att behöva göra en kampanj trots att det inte fi nns någonting att berätta. Det är fruktansvärt tråkigt och svårt. Men just det problemet kan inte drabba politiska partier. De finns ju enbart för att tycka. Och det fi nns alltid något att tycka om, framför allt inför ett val. Man skulle ju exempelvis kunna börja med att berätta vad man tycker i de tre frågor som väljarna anser är viktigast: miljön, den organiserade brottsligheten och finansmarknaden. ”497miljoner européer kan mer” besvarar inte de frågorna. Det besvarar faktiskt ingen fråga alls, utom möjligen ”Tycker du att 497 miljoner européer kan mer?”. Om det nu var någon som undrade. Få saker gör mig så upprörd som den här typen av icke-reklam. Reklam som tar upp min tid och mitt synfält utan att tillföra mig någonting av värde. Då spelar det ingen roll att alla partier verkar ha laddat ner samma Barack Obama-mall och lagt upp på sina webbplatser där de glatt twittrar om att de nu är ”på väg för att förhandsrösta” och andra oväsentligheter. Jag struntar i vad du gör, vart du går och att du uppenbarligen inte har fattat vad Twitter går ut på. Du är min förtroendevalda och det jag bryr mig om är att du gör ditt jobb och ger mig en anledning att rösta på dig. Att tro att nya mediekanaler ändrar på det är naivt på gränsen till korkat.

Barack Obama lyckades inte för att han fanns på Youtube, han lyckades för att han var intressant och hade något att säga. Oavsett om man mötte honom på tv-nyheterna, Facebook eller på ett torgmöte i Mellan västern. Det gäller alla varumärken och det borde vara en självklarhet för alla som jobbar med kommunikation, även om man gör det på ett partikansli. Kanske skulle alla tjäna på att politikerna ägnade lite mindre tid åt att fördöma reklamen och lite mer tid åt att lära sig hur den fungerar.

Nina Åkestam
Copywriter på Garbergs och bloggare på
www.notanotherplanningblog.blogspot.com

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNina Åkestam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.