Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Positiva siffror från mediebyråerna

Publicerad: 16 Mars 2010, 08:58

Nu kommer ytterligare ett tecken på att annonskonjunkturen är på väg att stabiliseras och kanske till och med på väg att börja växa. Under februari ökade nämligen mediebyråernas köp med 1,2 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

− Nedgången har äntligen avstannat. Februari visar klart positiva siffror och den ackumulerade uppgången i år ligger på 0,8 procent mer är 2009. Det är visserligen marginella skillnader, men det visar klart att tappet nu har avstannat och att marknaden har stabiliserats, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Även om trenden är uppåt är det stor skillnad mellan de olika medierna. Både radio- och bioinvesteringarna rusar med ökningar på 24 respektive 19 procent. Både kvällspress och landsortspressen ökar kraftigt.

OS sätter sina spår i investeringarna. Kvällspressen har haft nytta av evenemanget, medan de kommersiella tv-kanalerna har haft det kämpigt när SVT:s sportsändningar dominerat i tablåerna.
− TV tappar investeringar i februari, vilket också är en tydlig OS-effekt. Sökordsmarknadsföring går ned för första gången någonsin, men såväl nedgången för TV som sök är troligtvis till största del en effekt av periodiseringar, avslutar Staffan Slörner.

Fakta: Medierna som ökar och minskar

Mediekategorier som ökar i februari:
Radio                     24 procent
Bio                          19 procent
Internet                  18 procent
Kvällspress          14 procent
Landsortspress   13 procent
Storstadspress     5 procent
Populärpress        0 procent

Mediekategorier som minskar i februari:
DR/Annonsblad   -23 procent
Övrigt                      -14 procent
Sök                         -13 procent
Fackpress             -8 procent
TV                             -6 procent
Utomhus/Trafikreklam -4 procent

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.