Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Postens ikoner ger sig ut i verkligheten

Publicerad: 15 maj 2008, 13:44

Efter en uppmärksammad pitch under våren, där Posten valde mellan Forsman & Bodenfors, Storåkers McCann och innestående Åkestam Holst så vann Åkestam. Nu kommer deras första nya kampanj efter det nya förtroendet.


Byrån introducerade 2005 ikoner i print- och utomhusreklam, ofta utformat som rebusar. Nu har man valt nya mediekanaler – tv, web och dr. Samtidigt har man valt att animera ikonerna och låta dem stiga in i den ”verkliga” världen.
– Det känns jättebra att fortsätta arbeta med Åkestam, de har levererat bra resultat och det känns bra att kapitalisera på den investering vi redan gjort i ikonspråket. Reklam liksom alla annan verksamhet måste utvecklas, och det här är ett steg, säger Marta Tiberg, kommunikationschef.

Konceptet kallas ”En del av din dag” och vill understryka det faktum att Posten har en ständig närvaro i alla hem. Inget annat företag besöker alla hushåll och företag varja vardag året runt, som de själva uttrycker det. Det som inte är lika tydligt är hur Posten använder sig av digitala medier och mobilen. Filmen handlar exempelvis om sms-avisering. Istället för att få en avi i brevlådan kan posten skicka ett sms när paketet kommit fram.

– Man känner igen Postens ikonspråk och nu gör vi en hightechvariant där ikonerna får symbolisera Postens erbjudande, säger Marta Tiberg.

Flodellfilm och Daddy har tillsammans med Åkestam tagit fram kampanjen, också Mary-Lee Sjönell, Two Fat Boys och Milford har varit med.

Läs mer om kampanjen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.