Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

PR-duon stöper om byrån – vill ta hand om hela kedjan

Publicerad: 4 juni 2019, 12:09

Reklam- och pr-byrån Kelly and Pling blir det kreativa kommunikationshuset Shomei som ska ta ett större ansvar hela vägen från strategi genom idé till medierådgivning och medieköp. Bakom bolaget står Helena Wittbom och Erik Höglund.


Kelly and Pling har funnits, vuxit och varit lönsamt i tio års tid. Under 2018 blev pr-byrån Di Gasell efter flera år av tillväxt. Nu anser delägarna Helena Wittbom och Erik Höglund att verksamheten har växt ur pr-byråkostymen och har därför rekryterat för att skala upp verksamheten. Bolaget har självt finansierat utvecklingen och rekryteringen av nya kompetenser och i dag lanseras Shomei, en fullservicebyrå med 20 personer.

Den nya organisationen ska bättre kunna möta utmaningar från kundens sälj- och
marknadsorganisationen.

– Vi ville arbeta på ett annat sätt och ta ett helhetsansvar genom hela kedjan från strategi, genom idé och kommunikation, till mediaköp. För att kunna ha en överblick och ta ett helhetsansvar behöver vi rekrytera och skala upp, säger Helena Wittbom till Resumé..

Erik Höglund:

– Vi har i flera år jobbat med en del av kedjan och känner att möjligheten att påverka blir väl begränsad. Det var dags att ta ett större ansvar, och inte bara vara en reklam- och pr-byrå, för att kunna hjälpa kunden med kommunikation framåt.

Bland kunderna återfinns bland annat whiskyföretaget Edrington, Spendrups, Valio och Clas Ohlson.

Duon är själva enda delägare i bolaget med 20 anställda och har inte tagit in några externa investerare. Satsningen finansieras av kapital från den Gasellbelönade verksamheten i Kelly AB.

– Vi har gjort starka resultat och har valt att återinvestera vinsten och vår tid i Shomei. Vi har stöpt om bolaget samtidigt som det operativa arbetet med kunderna har fortsatt. Det har gjort att vi fått tacka nej till kunder under en viss tid, säger Helena Wittbom.

Ser ni någon risk med att skala upp, nyanställa och dra på er ökade kostnader?
– Att anställa är att ta ansvar och det finns en tunn linje mellan ansvar och risk. Vi bedömer att vi tar ansvar för vår framtid genom att satsa. Det finns en stor risk med att bara vara en pr-byrå framåt. Vi behöver täcka fler delar av kundernas utmaningar, säger  Erik Höglund.

Vi ser många aktörer som söker efter ett mer holistiskt angreppssätt. Handlar det om kunna ta mer betalt av kunden?
– För oss är det inte drivet av att skapa nya affärsområden utan om att vi tror att det krävs att man tar hand om hela kedjan för att skapa bra kommunikation. I förlängningen kommer det att ge nya typer av uppdrag för byrån, säger Helena Wittbom.

Kelly AB grundandes 2009 och nådde i senaste redovisade bokslutet en omsättning på 17 Mkr (1,86 Mkr i vinst).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.