Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr-experterna: "Självklart påverkar ASAP Rocky-fallet Sverige"

Publicerad: 25 Juli 2019, 13:13

Asap Rocky åtalades idag. President Donald Trump och Kim Kardashian West är några av de som har engagerat sig i hans fall.

Foto: Montage

ASAP Rocky-fallet har fått allas ögon att riktas mot Sverige, till och med Donald Trumps. Hur mår Sveriges varumärke efter uppståndelsen? Vi lät fem pr-experter svara.


Ämnen i artikeln:

Niklas OlovzonPatrik WestanderPRSverige

Följetongen ASAP Rocky fortsätter vara sommarens grej. Idag åtalades artisten misstänkt för misshandel i Stockholm. Sverige har fått stor uppmärksamhet i internationella medier, visar Meltwaters mediemätning på uppdrag av Resumé. Många talar också om att Sverige som varumärke har förändrats.

Har den här, snart en månad långa, processen på något sätt drabbat Sverige som varumärke? Vi avbröt semestern för ett par pr-konsulter för att ställa frågan.

Pr-kreatören Samuel Swarski, idag på Volontaire, har erfarenhet av att ha arbetat med Sveriges varumärke på uppdrag av Visit Sweden.

– Jag tror Sverige som varumärke påverkas negativt av historien kring Asap Rocky på kort sikt, och då främst bland yngre personer eftersom artister och deras fans kommer ha åtalet i minnet. Men på längre sikt tror jag det har en mindre effekt på själva beslutet att resa hit eller göra affärer med svenska bolag eller köp svenska produkter. Sverige är så pass mångbottnat som varumärke – vi har världskända artister, vi har vanliga medborgare som reser utomlands som goda ambassadörer för oss, och vi har en öppenhet och natur i världsklass. Vi kommer inte påverkas nämnvärt av att en rappare döms för ett brott, säger Samuel Swarski till Resumé.

Det kan till och med innebära att fler reser hit, menar han.

– Frågan jag ställer mig är hur många av Asap Rockys fans som tänkt resa till Sverige? Troligtvis noll och inga. Effekten kan så ledes till och med bli sådan att fler reser hit på grund av uppmärksamheten kring Sverige. Människan är underlig på det sättet.

Kollegan Erik Filén, också pr-kreatör på Volontaire, håller med om att fansen går igång på detta.

– Varumärket påverkas negativt främst bland fans och i hip-hop-sfären, eftersom att de har en relation till honom som artist och förebild. Exakt i vilken omfattning är så klart svårt att säga. Men när Trump twittrade om händelsen – möjligen för att vinna politiska poäng inför valet nästa år – tog uppmärksamheten kring fallet fart ordentligt. Eftersom han tidigare uttalat sig om Sverige tror jag det finns risk att det svenska varumärket ytterligare påverkas negativt bland hans anhängare.

Hur länge håller det i sig?
– Till nästa stora nyhetshändelse hamnar på tapeten. Men bland ASAP Rockys fans, Trumps anhängare och de som har vinning av att Sverige framställs ur negativ dager tror jag det finns risk att det här håller i sig längre.

Niklas Turner Olovzon, grundare av brand emotion-byrån Passion Lab, håller med om att det påverkar, men att man inte ska dra för stora växlar.

– Sverige står ju internationell för öppenhet och individuell frihet, och hanteringen av ASAP Rocky har dels fått löjets skimmer över sig och framstår dels som auktoritärt och byråkratiskt. Populärkulturen formar numera i absurd stor utsträckning vår uppfattning om länders varumärken, och därmed påverkar det självklart.

Sen är det ju också så att vi svenskar gärna förstorar upp den internationella sprängkraften, menar han.

– Tänk bara på Trumps ”Last night in Sweden” som vi ju närmast frossade i.

Patrik Westander, grundare av pr-byrån Westander är inte ängslig.

– Till skillnad från många andra tyckare är jag inte ett dugg ängslig kring hur det här påverkar Sverige som varumärke. Jag kan till och med se att den kommande rättegången kan vändas till något positivt för varumärket Sverige. Vi kan sända tydliga signaler dels om att vårt rättsväsende tillämpar likhet inför lagen, dels om att vi är ett samhälle med mycket låg tolerans för våld, säger han.

Per Frykebrandt, konsult på Bellbird, tror att de många felaktiga påståendena som har florerat kring ASAP Rocky-fallet kan ge en negativ bild.

– Det tar lång tid att påverka ett lands rykte, så det lär inte ha några konsekvenser på lång sikt. Men det är klart att bland de som tror på de felaktiga påståendena så påverkar det negativt. Och i de grupperingar där Sverige ständigt målas upp som ett osäkert land stärks också bilden av otrygga svenska gator. Men i många populära medier har det snarare varit ett fall som förklarat den svenska rättssäkerheten. På det stora hela tror jag snarare att det är varumärkena för de som engagerar sig i ärendet som påverkas, snarare än Sveriges. Men ju mer fallet drar ut på tiden desto mer riktar det ljuset mot svenska häkten och de frågor som de tidigare fått internationell kritik för, säger han.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.