Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pr-fokuserad mediestrategi får Stadium att sticka ut

Publicerad: 17 Oktober 2019, 09:40

Stadium har under flera år attackerats av lågprismärken. Men sportkedjan har ridit ut striden och kommit ut stärkta på andra sidan. Det gör Pino Roscigno till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin sporthandel.


Ämnen i artikeln:

Stadium

Digitaliseringen har ökat intensiteten i den prispress som har pågått inom svensk sporthandel under ett decennium. Under fjolåret växte sporthandeln totalt med 2,3 procent i löpande priser, e-handeln med sportvaror växte med 21 procent enligt siffror från HUI Research och betalningsviljan för sportvaror är svag. En kedja som XXL har vunnit mark.

Som ett svar på konsumentbeteendet har Stadium satsat på att etablera flera outlet i och utanför Sverige, vilket nu ger resultat. Under fjolåret ökade Stadium intäkterna både online och i butik. Annorlunda uttryckt klarade Sta­dium av anstormningen av lågprisvarumärken.

Som marknadschef, numera med titeln kommersiell chef, har Pino Roscigno genomfört flera strategiska drag som bidragit till den positiva utvecklingen. Stadium har lagt om sin mediestrategi där man har minskat reklam­köpen och flyttat satsningarna på mer pr-drivna aktiviteter.

Inför årsskiftet skedde en brytpunkt i bolagets historia då Stadium flyttade upp sin marknadsavdelning och inhousebyrå från Norrköping till Stockholm. I hög grad handlar det om ett kompetensskifte som krävdes när konsumenten går mot e-handeln, och med säte i huvudstaden bedömer sportkedjan att de har bättre möjligheter att hitta rätt talang framgent. Vid sidan av att i högre grad jobba med spets både internt och med externa konsulter på byrå­sidan har bolaget de senaste åren gjort ­flera syftesdrivna utspel. En modell med burkini, jämställdhet inom idrotten och mot stilla­sittande – tre exempel på pr-drivna aktiviteter som positionerar varumärket till låg kostnad.

Starka attribut: Service, butiker, egna varumärken, design, nyheter.
Ökade: Andelen som föredrar Stadium ökade från 15 till 16 procent.
Mediebyrå: Mindshare.
Pr: BCW.
Organisk sök: Carnaby.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Stadium

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.