Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pr i Cannes Lions

Publicerad: 19 september 2008, 12:44

Emaps vd Philip Thomas bekräftar i dag för Resumé att pr blir en ny kategori nästa års Cannes Lions: – Gud så bra, utbrister Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell, det har vi lobbat för länge.


Pia Grahn Brikell Foto: Resumé

Hans Gennerud, ordförande i pr-företagens branschförening förening Precis är också glad:

– Det här är oerhört positivt. Ett tecken i tiden som visar väldigt tydligt att pr blivit viktigare och att traditionell reklam och pr flyter ihop. Sedan är det inte så lätt att tävla i pr och det kommer ta några år innan det sätter sig.

Men har svenska pr-bolag något att hämta i en internationell tävling?

– Jag tycker att den svenska kommunikationsbranschen håller en god internationell standard.

Sveriges Reklamförbund introducerade pr som kategori i Guldägget så sent som i april i år:

– Cannes Lions har haft ögonen på oss i den frågan, säger Pia Grahn Brikell. Vi har varit djupt involverade i deras planer på att introducera pr och bistått dem med våra erfarenheter.

Men finns dt inte en gammal rivalitet mellan pr och reklam?

– Inte i ett modernt sätt att se på kommunikation. Och Cannes Lions är moderna. Nej, det är klart positivt att pr ska in.

Emap är det brittiska mediebolag som äger tävlingarna Cannes Lions, Eurobest och Dubai Links. Eurobest kommer till Stockholm den 1 – 3 december i år, då Sveriges Reklamförbund är partner.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.