Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Pr-kuppmakare kritiserar medierna

Publicerad: 2 Juli 2013, 06:47

Foto: Andreas Elgstrand

Fejkade kupper och lögner svärtar ned pr-branschens anseende, menar kritiker. Konsulten Simon Strand ser ett annat större problem: medierna.


Under våren blossade debatten om falska pr-stunt upp i branschen. Orsaken var Tommy Nilssons påstådda namnbyte till "Black" som senare visade sig vara en kampanj för Marabou.

Simon Strand och en sammanslutning av AIK-fans drog nytta av spekulationerna kring kopplingar till klubben, och gjorde en "kupp på kuppen". Men det fanns också en baktanke.

– Jag hoppas att det har lett till en ökad medvetenhet om problemet med snabbheten i medierna, säger Simon Strand i dag. I stället för att kritisera enskilda aktörer i reklam- och pr-branschen väljer han att rikta strålkastaren mot medieklimatet, som har bidragit till att osanningar och ogrundade påstående sprids som löpeldar.

– Almedalen är ett praktexempel. De stora rikstäckande medierna har dubblerat antalet format sedan i fjol. Men jag tror inte att de har dubblerat antalet journalister på plats. Personalstyrkan ökar med 30 procent men arbetsbördan med 100 procent. Simon Strand vänder sig starkt mot utvecklingen mot allt snabbare rapportering, kombinerat med redaktioner som minskar i rask takt. En åsikt han delar med fler.

– Den främsta insikten är att diskussionen var välkommen bland många journalister, men också bland prkonsulter. Det finns en väldig vilja att vända den rådande utvecklingen mot minskande redaktioner och snabbare format.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev