Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Premiär för Adaktussons tidningskiosk

Publicerad: 20 juni 2013, 07:05

Hans och Lars Adaktusson framför sin digitala tidningskiosk

Bröderna Adaktussons digitala tidningskiosk, Meganews Magazines, finns nu på plats i Mood-gallerian i Stockholm.


De digitala tidningskioskerna ska i slutet av augusti även finnas på fyra andra platser. Bland annat på utvalda flygplatser som Arlanda och på hotellet Avenyn.

Grundarna Lars och Hans Aduktsson har tagit patent på konceptet och är ensamma finansiärer bakom det.

Framtagningen av projektet har tagit tre år och bröderna har samarbetat med olika underleverantörer för att ta fram programvaran och printtekniken för det.

Hans Adaktusson tror att det är konceptets starka rationaliseringseffekter, som minskade vägtransporter och minskad arbetsbörda, som driver projektet framåt.

- Vi är glada att förlagen är positiva till idén, säger han.

Bland förlagen som hakat på idén finns Bonnier Tidskrifter, Aller Media och LRF Media. Grundarna har även varit i kontakt med utländska förlag som Bonnier Publications i USA.

För tillfället är tidskriften Business Week den enda utländska tidning som finns med i den digitala tidningskiosken, men det finns ett stort intresse från utländska förlag att både importera kiosken och att sälja magasin i Sverige, menar grundarna.

Amerikanska tidningar skulle exempelvis generellt vara billigare i den digitala kiosken än i en vanlig kiosk, vilken måste ta hänsyn till andra kostnader som inköp, personalkostnader, transport och så vidare. Men tidningen skulle antagligen ändå bli något dyrare än det pris som den säljs för lokalt i till exempel USA. Detta beror delvis på att det lasertryck som kiosken använder är dyrare än traditionellt tryck.

Än så länge finns inga dagstidningar att köpa i den digitala kiosken, det beror delvis på formatet som de säljs i vilket inte är anpassat till den digitala kioskens tryckmaskin.

– Det är tekniskt möjligt för köparen att sätta ihop en egen tidning av artiklar från olika publikationer, men det är upp till förlagen om det blir så eller inte. Just nu är det endast möjligt att köpa ett komplett nummer av en tidning, förklarar Lars Adaktusson.

För konsumentens del ger den digitala tidningskiosken en ökad tillgänglighet och stor valmöjlighet.

– Sortimentet i en sån här kiosk kan vara i princip hur stort som helst, berättar Lars Adaktusson.

För förlagens del framhålls fördelar som obefintliga kostnader för returhantering och minskade transportkostnader.

– 40 till 50 procent av traditionellt tryckta tidningsexemplar returneras, tillägger Lars Adaktusson.

Anledningen till att just gallerian Mood valdes som första ställe för den digitala tidningskiosken är praktiska skäl; det låg nära ägarnas eget kontor.

Kiosken fylls på med papper var fjärde dag och har kapacitet att rymma 1500 magasin i pdf- format.

Linda Myrin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.