Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 27 februari 2012, 14:27
Bonnier Tidskrifters magasin ICON är en av tio nominerade tidningar till Resumés pris Bästa nya tidskrift. Joel Persson och Peter Smirnakos delar på chefredaktörsstolen, Resume.se har intervjuat Joel Persson som beskriver ICON med tre ord; Kvalitet, nyfikenhet och seriositet.
Magasinet ICON känns spontant som ett väldigt påkostat magasin. Tidningen känns tung och pappret är tjockare. Reportagen är längre och Joel Persson, en av de två chefredaktörerna menar att målgruppen för ICON primärt är män.
Varför primärt män?
– Av tradition köper män i större utsträckning långläsningsmagasin, svarar Joel Persson.
Joel Persson menar att ICON skiljer sig från andra magasin genom att göra intervjuer och reportage som andra inte skulle göra:
– Vi vågar lyfta fram historier och vi har hittat ett eget sätt att göra det på, säger Joel.
ICON skriver inte nödvändigtvis om just den nya kändisen med kort bäst-före-datum som alla andra skriver om. ICON vågar, enligt Joel, titta bortom specifika personhajper och det där heta för stunden.
Joel Persson berättar att magasinet inte har jobbat aktivt med marknadsföringen utan har mest skickat ut prenumerationsutskick för att få nya prenumeranter. Joel berättar att prenumerantantalet har vuxit, men kan inte ge några exakta siffror. Positiv information med tanke på de låga siffror Resume.se kunde redovisa från ICON under december 2011. Målgruppen ICON främst riktar sig till är personer mellan 30-50 år, både män och kvinnor – men som sagt, primärt män.
Prestigen lyser igenom och det finns mycket känsla i ICON, en nästan pretto-känsla men den är ändå mycket tilltalande:
– Vi är nördar som jobbar här. Vi tar det på stort allvar, avslutar Joel Persson med ett skratt till Resume.se.
Priset för Bästa nya tidskrift delas ut den 8 mars på Resumébaren.
Erika Siljendal