Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Procter & Gamble vill varumärkesskydda "LOL"

Publicerad: 27 Augusti 2018, 13:52

Med varumärken som Yes, Oral-B och Head & Shoulders är Procter & Gamble världens största annonsör.

Världens största annonsör, Procter & Gamble, vill använda ett av internetålderns mest etablerade uttryck för att sälja tvål.


Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Det här med varumärkesfrågor kan vara känsligt, det märktes inte minst förra sommaren då Dagens Media ville varumärkesskydda "dj-battle" med anledning av deras återkommande dj-battle i Almedalen. Tilltaget väckte ont blod hos dj:s runtom i Sverige och rapparen Mange Schmidt gick ut och mordhotade Dagens Medias dåvarande chefredaktör Niclas Rislund.

Nu kommer ytterligare ett, minst sagt uppseendeväckande, försök att varumärkesskydda ett etablerat begrepp. Den här gången är det världens största annonsör, Procter & Gamble, som vill varumärkesskydda det vedertagna begreppet "LOL" (laughing out loud). I sin ansökan till det amerikanska patentverket skriver koncernen att de vill använda uttrycket i samband med marknadskommunikation av "flytande tvål, diskmaskinstabletter, rengöringsmedel och luftrenare".

Ansökan skickades egentligen in redan i april men nu har P&G underrättats av Patentverket att de har goda chanser att få sin ansökan godkänd. Beskedet att de kan få stöd för sitt LOL-skydd har nu lett till att de även vill skydda uttryck som "WTF", "NBD" och "FML".

Enligt amerikanska varumärkesexperter som AdWeek talat med finns det mycket som talar för att ansökan kan komma att gå igenom.

– Under de befintliga varumärkeslagarna borde det fungera så länge det inte refererar till produkternas egenskaper, säger Laurie Marshall, grundare av The Marshall Law Group i New York, till tidningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.