Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Projektledaren som blev bloggdrottning

Publicerad: 4 februari 2009, 09:34

En projektledare i reklambranschen står bakom Husmusen – Sveriges bästa livstilsblogg.  – Jag har redan fått en massa förfrågningar från inredningsföretag som vill annonsera, säger Frida Berglund, projektledare på Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin Byhr

Frida Berglund belönades med Stora Bloggpriset igår. Foto: Sara Olsson.

Valentin & Byhrs projektledare Frida Berglund belönades i går med Stora Bloggpriset för sin blogg Husmusen. Priset delades ut av Aftonbladet.
Berglund tillhör veteranerna bland bloggosfären och tror att just den konsekventa inriktningen på inredning sedan starten var avgörande när juryn utsåg Husmusen till årets bästa livstilsblogg.
– Jag har inte lika många besökare som till exempel Carolina Gynning som var en av mina mottävlare, men jag tror juryn gillade min blogg eftersom besökarna varit trogna genom alla år. Jag har en relation med läsarna, som kanske inte Gynning har.
– Konsekvens är ju också något som vi i reklambranschen strävar efter när vi jobbar med varumärken.

Redan 2005 startade hon Husmusen – anonymt. Anledningen var krass.  
– Jag läste till civilekonom med inriktning mot marknadsföring och skulle skriva en uppsats om Ikea, som är en mycket populär arbetsgivare bland många ekonomer. Jag såg bloggen som ett sätt att bevisa för Ikea att jag verkligen var intresserad av inredning. Samtidigt blev bloggen ett sätt för mig att hålla mig uppdaterad.

Sommaren 2005 skedde en explosion i nya bloggar. Men de flesta livsstilsbloggar handlade om mode. Husmusen fick snabbt en särställning bland inredningsintresserade. Dessutom blottade den långsamheten i de traditionella medierna som bevakade inredning.
– Jag kunde efter ett par minuter lägga ut en nyhet medan till exempel en tidning som Sköna Hem jobbade med en pressläggning på ett par månader. Och jag tycker faktiskt att de svenska inredningstidningarna varit riktigt dåliga på att jobba mot nätet. De skulle kunna lägga ut mycket kompletterande material som inte skulle konkurrera med tidningarna.  

Och Husmusen fyllde sitt syfte. Frida Berglund fick resa till Shanghai och skriva sin examensuppsats om Ikeas marknadsföring på den kinesiska marknaden.
– Där sker allt via nätet eftersom det inte finns något fungerande distributionssystem för katalogen som är Ikeas huvudmedia i de flesta andra länder.

I samma veva röjde också Frida Berglund sin identitet bakom Husmusen.
Och när det väl skett ringde telefongen efter bara ett par timmar.  
– Det var ett inredningsföretag som erbjöd mig jobb. Företagets designavdelning läste dagligen bloggen för att hålla sig uppdaterad. Husmusen hade fungerat som deras nyhetskanal.

Men jobberbjudandet innebar också att Husmusen inte längre kunde blogga om andra varumärken.
– Jag stängde helt enkelt ned och startade en företagsblogg istället.

Igår delades Stora Bloggpriset ut på Nalen i Stockholm.

Det blev två år på inredningsföretaget innan Frida Berglund för drygt ett år sedan bestämde sig för att börja jobba i reklambranschen.
Och i samband med övergången väckte hon liv i Husmusen igen.
– En av anledningarna var också att låta den kunskap som jag fått om sociala medier komma till pass i jobbet på byrån. Jag hade fortfarande många kontakter med andra bloggare.

Du har ju även en hel del annonser på sajten. Hur stora är intäkterna?
– En bra månad innebär en extra månadslön. Men alla månader är inte lika bra. Januari blir till exempel en mager månad medan december var riktigt bra.

En extra månadslön är väl ändå bra?
– Jo, men det har också tagit mig tre år att komma hit. Jag tycker också att jag har hittat ett system som innebär att jag numera kan uppdatera bloggen ganska effektivt. Men det tog ett tag innan jag fick ordning på alla rutiner kring pressutskick och pr-material. Nu handlar det mesta i jobbet om att sortera.

Vem sköter annonsförsäljningen?
– Hittills har jag skött allt själv. Jag blir kontaktad av företagen som vill annonsera.

Du har 35 000 besökare, imponerande!
– Det har skjutit i höjden senaste veckan. All uppmärksamhet i medierna har ökat besöken. I går hade jag 7000 fler besökare än vad jag brukar ha under en normal dag.

Ser du redan några effekter av bloggpriset?
– Jag har fått en massa förfrågningar under dagen från inredningsföretag som vill annonsera. Dessutom har jag fått en massa pressinbjudningar, bland annat från Möbelmässan. Och jag blivit bjuden till Portugal av ett företag som jobbar med trendspaningar.

Får du blogga på arbetstid?
– Nej, jag bloggar en timme varje morgon innan jag går till jobbet.

Skulle du kunna tänka dig att blogga på heltid?
– Nej, inredningen är mitt intresse, men jag vill framför allt jobba med marknadsföring och reklam. Det är roligast.
– Jag tror också bloggandet blir bättre av att bara vara en sidoverksamhet. Man behöver influenser från annat håll.

Tänker du starta fler bloggar?
– Nej, jag så nöjd med den här. Det räcker så bra.

Hur kom du på namnet Husmusen?
– Det är inget som jag är stolt över i dag, men när jag startade bloggen ville jag både vara anonym och personlig. Då tyckte jag att Husmusen fungerade bra, men det var inte lika roligt längre när jag gick ut med mitt namn.
– Ett namnbyte är nära förestående, men i övrigt tänker jag inte överge konceptet.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Valentin Byhr

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.