Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Promedia tog noll kronor i arvode

Publicerad: 19 mars 2008, 12:16

Promedia vann upphandlingen i konkurrens med Carat och Initiative Universal om ett tremiljonersuppdrag för Svensk Kassaservice. Promedias vinnande anbud uppgår till noll kronor.


Rekordlågt anbud från Promedia i Svensk Kassaservice upphandling, som gjordes av PTS. Foto: Svensk Kassaservice

Konkurrenterna begärde 57 000 kronor respektive 150 000 kronor. Men Promedia prisade sig in
på den nya rekordnivån noll kronor.
– Det är anmärkningsvärt att Promedia inte vill ha någon ersättning alls, säger Urban Hilding, vd på Initiative Universal.

Men på Promedia, som ingår i Group M, förklarar man sitt nollbud med att konkurrensen om de offentliga uppdragen hårdnat.
– Vi anpassar oss bara till den rådande konkurrensen, säger Johan Petersen, vd på Promedia.

Det är Charlotte Murray på Post- och telestyrelsen som har skött om upphandlingen av mediebyrå för Svensk Kassaservice, som är under avveckling.
– Promedia vann för att de uppfyllde samtliga skall-krav, samtidigt som de hade det lägsta priset i enlighet med den utvärderingsmodell som PTS valt, säger Charlotte Murray.

Har du varit med om något liknande tidigare?
– Nej, inte på den är myndigheten. .

Blev du förvånad över Promedias nollbud?
– Jag vet inte hur de har resonerat. Det kan finnas olika möjligheter, kanske ville de ha affären. Om vi anser att den vinnande leverantören kan uppfylla de krav vi har ställt finns det ingen anledning att avvisa ett anbud bara för att det är lågt, säger Charlotte Murray.

Men Promedia går inte helt lottlösa. I de flesta offentliga upphandlingar går förmedlingsersättningen raka vägen tillbaka till kunden.
– Men genom en lucka i upphandlingen valde man att lägga förmedlingsersättningen utanför. Jag antar att våra konkurrenter upptäckte det också, säger Johan Petersen på Promedia.
Eftersom annonsbudgeten för Svensk Kassaservice uppgår till 3 miljoner kronor uppskattar Johan Petersen att Promedia kommer att få cirka 150 000 kronor.
Promedia är specialiserat på offentliga upphandlingar och omsatte cirka 300 miljoner kronor förra året.

Bernt Hermele

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.