Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Pruttskämtet som skakar snabbmatsjätten

Publicerad: 17 April 2009, 12:03

Två anställda och ett ”snorlustigt” Youtube-klipp har utlöst en akut varumärkeskris för amerikanska snabbmatskedjan Dominos. Skämtarna har inte bara fått sparken och är polisanmälda. Deras arbetsplats har också stängt och Dominos vd har bett en hel nation om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

Dominos

Trött på jobbet eller Youtube-wannabe utan omdöme?
De två anställda på en av Dominos restauranger i North Carolina körde i alla fall ett spratt och ”dokumenterade” sina vanor att snyta sig i mackorna innan de serverades, som en extra proteinrik ingrediens i kedjans specialare. De skröt också om sina brakare som fungerade som smaksättare till salamin.

Men skämtet blev till en nysning som bokstavligen skakade om en hel nation när klippet väl hamnade på Youtube. Snuskklippet blev en klickraket som utlöste  vämjelse bland både kunder och Dominos övriga 125 000 anställda runt om i världen.
Efter ett dygn hade närmare 800 000 sett klippet.

Så vad göra för att rädda varumärkets anseende? Svara med samma mynt i samma mediekanal, förstås.

Ett dygn senare har nu Dominos vd Patrick Doyle gått ut med en egen film på Youtube där han ber nationen om ursäkt, försäkrar att händelsen är en engångsföreteelse och redogör för kedjans hygieniska rutiner.
Han understryker också att de två anställda inte längre jobbar på Dominos och är polisanmälda. Han beklagar också att kedjan tvingats stänga den aktuella butiken.

Dominos någon?

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Dominos

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.