Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

PTS vill stoppa Facebook-reklam för dövblinda

Publicerad: 28 Juni 2013, 11:07

Foto: Colourbox.

PTS är i full färd med att upphandla ett hjälpmedel för att dövblinda att använda Facebook. I de allmänna kraven framgår det att det måste vara möjligt att stänga av reklam i gränssnittet. Facebook, som storsatsar på reklam i tjänsten för närvarande, tycker ändå att det är bra att PTS ger alla samma möjlighet att kommunicera via plattformen.


Ämnen i artikeln:

FacebookPTS

PTS har i uppdrag av regeringen att se till att viktiga tjänster inom  områden som kommunikation och post även finns tillgängliga för  funktionshindrade. Myndigheten har finansierat databasnätet Fruktträdet  mellan 1997-2012, vilket var en chattrumsliknande lösning för personer  med dövblindhet.

PTS har märkt ett tydligt behov, efter att tjänsten  lagts ned, att dövblinda får tillgång till en tjänst som underlättar  kontakten med andra människor på nätet, vilket nu gör att man upphandlar  ett sådant Facebook-anpassat hjälpmedel.

Myndigheten menar att  Facebook är svårt att använda för dövblinda med komplexa gränssnitt och  fält och utseenden som är i stadig förändring.

PTS menar att  gränssnittet måste anpassas så att det fungerar med hjälpmedel som  förstoringsprogram, talsyntes och punktskriftsdisplay.

PTS har också  ett krav i sin upphandling att man måste kunna stänga av reklam i  användargränssnittet. Facebook får in allt mer intäkter via reklam.

Frida Löwengren är en av talespersonerna för Facebook i Norden. Hon  köper ändå PTS krav och vill inte lägga sig i upphandlingen:

– Facebook  uppmuntrar självklart att alla ska ha samma möjlighet att kommunicera  via plattformen. När det gäller utformningen av villkoren i Post och  Telestyrelsen egen upphandling är det upp till myndigheten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookPTS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.