Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis bygger central data & tech-enhet - Johan Pettersson tar rollen som CDTO

Publicerad: 17 oktober 2022, 10:15

Publicis Groupe utvecklar byråmodellen Power of one och skapar nu en central Data & Tech-enhet, ”Power of one data & tech”, Johan Pettersson, ska leda enheten.

Foto: Publicis

Publicis Groupe utvecklar byråmodellen Power of one och skapar nu en central Data & Tech-enhet, ”Power of one data & tech”. Enheten kommer att ledas av Johan Pettersson som tar rollen som Chief data & technology officer.

Ämnen i artikeln:

Publicis Groupe

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Genom byråmodellen Power of one har Publicis Groupe brutit silos och samlat alla byråer och kompetenser (media, creative, data, tech) under ett tak, en P&L och en vd per marknad. Nu tar man byråmodellen till nästa nivå och skapar en central data- och tech-enhet i Sverige: ”Power of one data & tech”.

– Det här är en extremt viktig satsning för oss. Dagens marknadsförare behöver en partner som ser och råder kring helheten och som kan hantera, analysera och aktivera data genom hela kundresan. Genom att samla vår kompetens inom data & tech i en central enhet så integrerar vi media, kreativitet, data och tech på ett ännu bättre sätt och stärker därmed vår byråmodell ytterligare, säger Emma Thorp, vd för Publicis Groupe Sverige i ett pressmeddelane.

Johan Pettersson tar rollen som chief data & technology officer och ledare för enheten. Johan Pettersson har en lång bakgrund från ledande roller inom Publicis, senast som chef för alla mediespecialister samt data & tech-avdelningen inom Publicis Media. 

Han har även ansvarat för utvecklingen av Publicis Medias totala erbjudande, men nu kommer han tillsammans med ett växande team, leda och utveckla erbjudande och arbetssätt inom data & tech för alla byrådiscipliner inom Publicis-koncernen. 

Centrala områden för enheten framåt blir hantering av marketing technology-plattformar, data management, ID- och privacy-frågor. Utöver sin roll som Chief Data & Technology Officer kommer Johan Pettersson även fortsatt att vara drivande i utvecklingen av Publicis totala erbjudande.

– Det skall bli mycket spännande att utveckla vårt data & tech-erbjudande tvärs Publicis tillsammans med våra duktiga team, samt hjälpa våra kunder att navigera i ett snabbt föränderligt data- och teknologilandskap. Det finns stora fördelar att ha en övergripande produktutveckling över kreativitet, media och teknologi. Vi kommer även jobba nära Publicis globala team inom data- och identitetslösningar för att knyta samman till ett lokalt erbjudande. Genom att hjälpa våra kunder realisera värdet av egen förstapartsdata, ser vi förutsättningar för starkare kreativa upplevelser och medialösningar, och konsumentrelationer baserade på förtroende, säger Johan Pettersson i samma pressmeddelande. 

Johan Pettersson tillträder sin nya roll i januari 2023.

 

Publicis Groupe Sweden

Publicis Groupe är världens högst värderade kommunikationskoncern. Vi bygger framtidens byråmodell, utan hinder för samarbete mellan kommunikationsdiscipliner. Vi har en holistisk inställning till våra kunders utmaningar och har kraften att samla media, kreativitet, data och teknologi i våra lösningar. Vi kallar sättet att arbeta för the Power of One. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev