Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Igår kväll offentliggjorde världens fjärde största reklamnätverk, Publicis, sin rapport för tredje kvartalet. Men den lilla ökning som skett i intäkter äts upp av en fallande dollarkurs.
Under tredje kvartalet i år landade omsättningen på 589 miljoner euro en ökning med bara 0,1 procent jämfört med förra året. Bortser man från de förvärv som gjorts under året (Bcom3 exkluderat), så har faktiskt Publicis omsättning krympt med 3,9 procent.Under hela niomånadersperioden är nedgången störst i USA (-5,8) följd av Europa (-3,7). På övriga marknader har Publicis fortsatt att växa.Glädjande för Publicis är att nätverket under tredje kvartalet lyckats plocka hem nya uppdrag värda 690 miljoner euro. Bäst av reklambyråerna går Saatchi & Saatchi även mediebyråkoncernen Zenith Optimedia Group går bra med en organisk tillväxt på 5,2 procent.
Tobias Rydergren