Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis sparar miljoner efter fusion

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Publicis Groupe kommer att kunna spara miljoner tack vare fusionen med Bcom3, som bland annat innebär en nedläggning av D'Arcy-nätverket.


Årligen förväntas Publicis Groupe kunna spara upp till 60 miljoner Euro, det vill säga mellan 500-600 miljoner kronor, enligt Ad Age Global. Det här är första gången som Publicis gått ut med exakta siffror på hur stora besparingar man förväntas göra tack vare fusionen tidigare i år. Samtidigt menar man från Publicis sida att det kommer att dröja åtminstone till 2004 innan man kommer att kunna se den totala nyttan av fusionen vad det gäller inbesparingar.  Maurice Levy, styrelseordförande och vd för Publicis, har redan tidigare antytt att det kommer att bli nedskärningar i det sammanslagna bolaget. En stor del av detta kommer att ske inom den administrativa delen av verksamheten, men nedskärningar förväntas även ske när D'Arcy-nätverket läggs ner inom kort. Hur detta påverkar den svenska verksamheten är ännu inte klart, men även här kommer man att göra besparingar. Som bäst pågår en process där man tittar på varje enskilt land för att se hur man ska omstrukturera verksamheten och kunderna när D'Arcy läggs ner.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.