Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis varnar för effekterna av ett nytt Irak-krig

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Publicis koncernchef Maurice Levy vill inte ha någon invasion av Irak. En amerikansk invasion skulle blåsa bort allt hopp om en återhämtning på reklammarknaden, menar Levy.


Franska Publicis är efter köpet av Bcom3, som aviserades i mars, världens fjärde största reklambyrånätverk. Bara WPP, IPG och Omnicom är större. Publicis ska enligt budget klara en rörelsemarginal på 15 procent  under 2003. Inför hotet om ett krig, nya terrorattacker och en oljekris i deras kölvatten, oroar sig nu Publicis-chefen för att prognosen ska svikta.- Vårt scenario baserar sig på att det inte blir något krig. För om det blir ett krig, vem kommer att bry sig? Vi kommer att vara i en salig röra, hela ekonomin kommer att vara en röra, säger Maurice Levy till Financial Times.Bcom3 har, enligt Maurice Levy, idag en rörelsemarginal på 12-13 procent. Det är för lågt anser Levy som kommer att offentliggöra olika besparingsåtgärder senare denna månad. - De kommer inte att nå 15-procentsnivån under 2003, men vi hoppas att de kan nå ditt under 2004, säger Levy till Financial Times.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.