Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis vd: "Epsilon-köpet kommer ge oss fördel gentemot Accenture"

Publicerad: 4 juli 2019, 06:21

Publicis Groupes vd Arthur Sadoun.

Förstahandsdata från Epsilon ska ge Publics byråer konkurrensfördelar, brittiska regeringen utreder Facebook och Googles dominans och så lyckades Gillette få kunderna att växa upp till en dyrare produkt.


Under gårdagen blev slutligen Publicis Groupes köp av dataanalysbolaget Epsilon klart. Affären, värd 4 miljarder dollar, har omdiskuterad i flera månader och branschanalytiker har pekat på hur WPP (som ryktas sälja Kantar) och Publicis valt olika vägar. Arthur Sadoun, vd på Publicis, har sedan tillkännagivandet varit på något av en medieturné. I flera intervjuer har han pekat på hur köpet av Epsilon kommer att ge dem en fördel gentemot konsultbolag som Accenture Interactive. Den största konkurrensfördelen enligt honom är att Publicis numer kommer ha tillgång till förstahandsdata, snarare än andra- och tredjehands.

– Den stora frågan för oss nu är hur vi använder och agerar på den datan, säger han till AdWeek.

Brittiska regeringen utreder Facebook och Googles dominans

Frågan om de digitala jättarnas järnstarka grepp om den digitala annonsmarknaden har länge varit omdiskuterad. EU har genom kommisionären Margrethe Vestager länge tyckts varit kritiska mot dominansen som de menar att de två bolagen utnyttjar på olika sätt. Förra året dömdes exempelvis Google till dryga böter efter att en utredning slagit fast att de gynnat sin egen e-handel i sökresultaten.

Nu ska även den brittiska regeringen utreda huruvida duopolet är skadligt för de brittiska medborgarna.

– Utredningen kommer hjälpa oss få en klarhet i hur de digitala plattformarna jobbar, speciellt när det kommer till hur de samlar in personlig data, hur deras annonsmodell verkligen fungerar och vad det betyder för konkurrenssituationen, säger Andrea Coscelly, ansvarig för utredningen, till The Drum.

Casestudie: Så lyckades Gillette kunderna att byta till en dyrare produkt

När Gillette lanserade sin rakhyvel "Fusion" hade de svårt att få sina befintliga kunder att byta ut sina tidigare, och billigare, varianter. Sättet de valde att tackla problemet är enligt Mark Ritson, marknadsföringsprofessor och kolumnist på Marketing Week, ett av de mest framgångsrika marknadsföringscasen under 00-talet. Genom att blanda breda tv-kampanjer med tydlig segmentering och en satsning på Walmart lyckades Gillette på kort tid öka försäljningen av den dyrare Gillette Fusion med närmare 20 procent. Se den korta casestudien här.

Stora problem för Facebook, Instagram och WhatsApp

Under gårdagskvällen drabbades plattformarna Facebook, Instagram och WhatsApp av stora störningar. Störningarna ledde till att användare hade svårt att ladda upp bilder och skicka meddelanden via plattformarna. Det är i nuläget oklart vad som föranlett störningarna men problemen verkar ha drabbat användare runtom i hela världen, det rapporterar Bloomberg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.