Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Publicis visar prov på självdistans – driver med AI-verktyget Marcel

Publicerad: 21 december 2018, 06:51

Publicis och AI-verktyget Marcel erkänner att det varit ett tufft år, IPG-höjdare riktar kraftig kritik mot nätjättarna och Facebook utvecklar kryptovaluta för WhatsApp. Det och mer i årets sista morgonsvep.


När byrånätverket Publicis förra året aviserade att de skulle avstå från alla tävlingar för att istället lägga tävlingsbudgeten på 200 miljoner kronor på utvecklingen av AI-verktyget Marcel var det många som höjde på ögonbrynen. Och i våras presenterade byrånätverkets vd Arthur Sadoun Marcel för omvärlden. Verktyget ska koppla samman Publicis 80 000 anställda och underlätta vid både pitcher och pågående projekt. Bland annat kan anställda söka i nätverket om någon anställd jobbat med en viss kund eller har erfarenhet av ett speciellt område.

Med tanke på den uppståndele som uppstod i branschen när Marcel annonserades är det dock många som inte var speciellt imponerande när verktyget väl lanserades. Marketing weeks välrenommerade krönikör Mark Ritson kallade bland annat Marcel för "en hög med skit".

Och nu svarar Publicis med en humoristisk julfilm från Marcel. I videon skämtar man vitt och brett med de hån som Marcel fått utstå sedan lanseringen. "Om det jag läst på internet stämmer så gillar de flesta av er inte mig speciellt mycket" säger Marcel med fransk brytning i videon.

I videon ger Marcel även sig själv ett peptalk på badrummet ("Du klarar av det här Marcel, du klarar av det här").

Matilda Gustavsson utses till Årets ljushuvud

Tävlingen årets ljushuvud delas ut av Metro och prisar 50 personer som under året som har gått antingen lärt allmänheten något eller riktat strålkastaren mot en speciell fråga. Årets vinnare är Dagens Nyheters reporter Matilda Gustavsson för sitt avslöjande om kulturprofilen Jean Claude Arnault, ett avslöjande hon även prisades med Stora journalistpriset för.

– Vi på Metro gillar att folkbilda och tillgängliggöra nyheter för väldigt många människor. Det är vi superstolta över, eftersom det är viktigt att så många som möjligt har koll på vad som händer i samhället och känner sig delaktiga i det. Därför vill vi lyfta och hedra andra som också gör det på ett bra och för oss inspirerande sätt. Vi vill uppmärksamma de som under året har belyst något och förhoppningsvis gjort oss alla lite klokare, säger Soraya Hashim, debattchef på Metro och initiativtagare till Årets ljushuvud.

IPG-höjdare riktar kraftig kritik mot Facebook och Twitter

Tidigare i veckan avslöjade New York Times att Facebook delat data med flera av sina techpartners såsom Netflix, Spotify och Microsoft. Bland annat kunde bolagen söka på Facebooks alla användare och Spotify ska även ha haft tillgång till Facebookanvändarnas privata Messengerkonversationer. Alla inblandade parter har tagit avstånd från uppgifterna.

Nu riktar Mat Baxter, global vd på IPG-mediebyrån Initiative, kraftig kritik mot plattformar som Facebook och Twitter.

"Det är dags att vi gemensamt sätter ned foten mot Facebooks ofattbara beteende. Varje gång den här typen av uppgifter dyker upp försäkrar de oss om att de "jobbar på problemen", men nu har det gått för långt. Jag kommer framöver att rådge mina klienter att helt hålla sig borta från plattformen. Förhoppningsvis kommer en minskad ström av annonsintäkter att få bolagen att lyssna" skriver Baxter i en Linkedin-post.

Facebook inleder partnerskap med DoubleVerify

Facebook och Google har länge kritiserats för sina så kallade "walled gardens" där bolagens egna mätverktyg och metoder är de enda som fungerar på plattformarna. Speciellt allvarlig blev kritiken för tre år sedan då det visade sig att Facebook räknat fel på sina videovisningar med så mycket som 64 procent. Sedan dess har de båda inlett flera partnerskap och initiativ som ska öka transparensen på plattformarna.

Och nu inleder Facebook ytterligare ett, den här gången med DoubleVerify. DoubleVerify kommer att hjälpa Facebook med att få bättre siffror för viewability och ad fraud på tjänsterna Facebook Stories och Messenger, det rapporterar Adweek.

Uppgifter: Facebook utvecklar kryptovaluta för WhatsApp

Enligt uppgifter till Bloomberg tittar Facebook på en lösning för att kunna skicka pengar via WhatsApp. Lösningen ska enligt uppgifterna stavas kryptovaluta, en valuta som dessutom kommer att vara bunden till den amerikanska dollarn för att minska risken stora värdefluktueringar. Den första marknaden där valutan, som fortfarande ska ha långt till lansering, testas ska enligt Bloomberg vara Indien.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.