Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Queen väntar på slutresultatet

Publicerad: 3 Juli 2008, 14:00

Den 15 maj släpptes första numret av den nya tidskriften Queen. Snart släpps nummer två. – Vi har fått indikationer på att det gått bra, säger tidningen chefredaktör Roger Lundgren och Bonnier Novas förlagschef Åsa Rydgren.


Första numret av Queen.

Första numret av tidningen var cirka 140 sidor. Tidningen trycktes i 50 000 exemplar. Dessutom valde Queen att skicka med en extrabilaga med Amelias hela lösnrupplaga i nummer 15 som en del av lanseringen.

Hur har första numret av Queen sålt?
– Vi inväntar siffrorna vilken dag som helst, så här långt har vi indikationer på att tidningen sålt slut på vissa ställen eftersom de ringt och bett om fler, säger Åsa Rydgren.
– Jag har hört att det finns en del stora kedjor som har ringt och beställt nya tidningar. Men vi kommer inte att veta exakt hur det har gått förrän alla returer kommit in, säger Roger Lundgren.

Hur många exemplar trycker ni av nummer två?
– Cirka 50 000 exemplar, säger Åsa Rydgren.

Omslaget till nummer två.

Hur ser framtiden ut? Vilka mål gällande antal tidningar har ni satt upp?
– Med tanke på den uppmärksamhet och det fantastiska mottagande Queen fått, ser vi positivt på framtiden.  Våra mål tillhör våra affärsmässiga strategier och är därmed inte offentliga.

Vad är minimum i antal sålda tidningar per nummer för att tidningen ska överleva?
En tidningsaffär består ju av flera ben, där inte minst annonsförsäljningen utgör ett, så vi räknar inte lönsamhet endast i antal sålda tidningar , säger Åsa Rydgren.

Ska det främst vara en prenumerationstidning eller ska den säljas i butik?
Jag räknar med att Queen har en potential att bli en lönsam affär inom både prenumerations- och lösnummerförsäljning, samt även som annonsaffär, förstås.

Bonnier startar kungligt magasin

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.