Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rädda Barnens kamp mot gatuvåldet

Publicerad: 8 Januari 2008, 15:21

Gatuvåldet är föremålet för Rädda Barnens reklamsatsning under första delen av 2008. Med filmen ”Blomman ” som en av de bärande kampanjenheterna hoppas Rädda Barnen på ökad insamling till projekt som förebygger våldet bland barn och unga i samhället.


Bild ur Rädda Barnens nya reklamfilm om gatuvåld.

Rädda Barnen har tillsammans med reklambyrån Kasselring & Co arbetat med temat ”Förändra... ” sedan 2004. Tidigare har olika ämnen tagits upp som till exempel barn som är vittne till våld i hemmet och många barns problem med utebliven skolgång på grund av krig och konflikter.

Den här gången är det den högaktuella frågan om gatuvåld som står i fokus.

Hur mycket har allt som har hänt under hösten påverkat ert arbete?
– Rädda Barnen jobbar alltid för att barn runtom i världen ska få leva trygga liv. Det inkluderar frågan om gatuvåld. Men självklart speglar även reklamfilmen det som har hänt under hösten, säger Eva Kasselring, produktionsledare för kampanjen.

Precis som i tidigare reklamfilmer för Rädda Barnen börjar filmen i något oidentifierbart för att sedan långsamt backa med kameran för att visa hela bilden. Tidigare har det varit sönderskjutna klassrum och pansarvagnar.

– Den här följer samma koncept. Filmen börjar i ett ljus, sedan visas en blomma, ett foto på en pojke för att sedan visa hela bilden av ett blomsterhav och sörjande människor, säger Eva Kasselring.

Reklamfilmen kommer att sändas i TV3, TV4, Kanal 5 och MTV. Samtidigt som filmerna går kommer Rädda Barnens webbplats att fokusera på problemen med gatuvåld och möjligheterna att lösa dem.

Blomman

Kund: Rädda Barnen
 Byrå: Kasselring & Co
 Arbetsgrupp: Jan Ferlin projektledare, Martin Nordlinder copywriter, Ulrika Westlund ad och Eva Kasselring, produktionsledning.
 Filmproduktion: Colony a p s: Mats Sandin producent och Henrik Gyllenskjöld regissör.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.