Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rädda Barnens superdyra julklapp

Publicerad: 23 oktober 2009, 09:18

Lowe Brindfors gör en julkampanj för Rädda Barnen där de lanserar superdyra företagsjulklappar. Eftersom det är avdragsgillt med julklappar men inte med gåvor till fattiga barn.


Rädda Barnens nya kampanj.

Rädda Barnens julkampanj är en b2b-kampanj som syftar till att få företag att köpa julklappar till personalen och samtidigt ge pengar till välgörande ändamål. Att ge pengar till välgörenhet är inte avdragsgillt i dag, men att köpa julklappar till personal och kunder är det.

– Därför har vi skapat en uppsättning med klassiska julklappar som är väldigt, väldigt dyra. Till exempel en italiensk salami för 80 000 i en julshop på kampanjsajten. Och så leker vi en del med utbudsmanéret, säger Pelle Lundquist, ad för kampanjen på Lowe Brindfors.

Sajten har precis lanserats och annonserna går upp denna veckan i affärspress och dagspress. Samtidigt driver nätverkets pr-byrå Golin Harris en pr-kampanj som redan har gett resultat i tv-inslag.
Frågan om att göra gåvor till välgörenhetsorganisationer avdragsgillt är aktuell eftersom den just nu utreds av regeringen. Därför har kampanjen också en viss udd åt det politiska hållet.

– Vi vill belysa hur absurt det är att svenska företag får göra avdrag för chokladaskar men inte för att ge gåvor som hjälper barn, säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin.

Arbetsgrupp: Rädda Barnen

Byrå: Lowe Brindfors

Uppdragsgivare: Marie Johanson

Arbetsgrupp: Pelle Lundquist och Emmeli Österdahl ad, Martin Ericson och Björn Hjalmar copy,  Malin Sävstam projektledare, Anna Tanser produktionsledare, Mehrnaz Bejne planner, Ola Lanteli formgivare

Webb: Rebenga

Pr-byrå: Golin Harris

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.