Nyheter
Räddningsmissionen provocerar med ICA-manér
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Idag kör Göteborgs Räddningsmission igång en uppseendeväckande kampanj som lånar manéret från ICA:s rödvita reklamspråk. Kampanjen ska lyfta fram de hemlösas situation.
PG
Pia Grahn
Räddningsmissionen lånar från ICA"Räddningsmissionen lånar från ICATemat för kampanjen är "Vardagsmat för hemlösa" och använder sig av ICA:s förra reklammanér med barn med röda t-skjortor med en vit text som handlar om mat.- Men det som är vardagsmat för oss är knappast vardagsmat för de hemlösa. De har knappast ett kylskåp. Vår kampanj visar istället riktiga hemlösa med röda t-skjortor. Texterna handlar om det som är vardagsmat för dem, som lungpaj, fläskläpp, rötägg och t-sprit, säger Joakim Brinkenberg, projektledare på ANR.BBDO.ANR.BBDO har arbetat med Göteborgs Räddningsmission i ett och ett halvt år och tillsammans har man gjort flera uppmärksammande projekt, som annonsen om "Jannes täcke" och "Pekboken", som belönades med ett silverägg.
- Den här gången gör vi en bredare kampanj i morgonpress, utomhus och dr som möter Göteborgarna från och med idag. ICA kommer säkert att reagera på detta, och det välkomnar vi. Vår målsättning är ju att väcka uppmärksamhet för de hemlösas situation, säger Joakim Brinkenberg.
Uppdragsgivare på Göteborgs Räddningsmission är Lars Hellqvist. Arbetsgruppen på ANR.BBDO består också av copywriter Håkan Larsson, ad Hans-Erik Andreasson, projektledare Charlotta Warnhammar, produktionsledare Anneli Kjellander och originalarbete Nils-Ola Nilsson.Bilderna är fotograferade av Mattias Edwall.