Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Räddningsmissionen provocerar med ICA-manér

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Idag kör Göteborgs Räddningsmission igång en uppseendeväckande kampanj som lånar manéret från ICA:s rödvita reklamspråk. Kampanjen ska lyfta fram de hemlösas situation.


Räddningsmissionen lånar från ICA"Räddningsmissionen lånar från ICATemat för kampanjen är "Vardagsmat för hemlösa" och använder sig av ICA:s förra reklammanér med barn med röda t-skjortor med en vit text som handlar om mat.- Men det som är vardagsmat för oss är knappast vardagsmat för de hemlösa. De har knappast ett kylskåp. Vår kampanj visar istället riktiga hemlösa med röda t-skjortor. Texterna handlar om det som är vardagsmat för dem, som lungpaj, fläskläpp, rötägg och t-sprit, säger Joakim Brinkenberg, projektledare på ANR.BBDO.ANR.BBDO har arbetat med Göteborgs Räddningsmission i ett och ett halvt år och tillsammans har man gjort flera uppmärksammande projekt, som annonsen om "Jannes täcke" och "Pekboken", som belönades med ett silverägg.

- Den här gången gör vi en bredare kampanj i morgonpress, utomhus och dr som möter Göteborgarna från och med idag. ICA kommer säkert att reagera på detta, och det välkomnar vi. Vår målsättning är ju att väcka uppmärksamhet för de hemlösas situation, säger Joakim Brinkenberg.

Uppdragsgivare på Göteborgs Räddningsmission är Lars Hellqvist. Arbetsgruppen på ANR.BBDO består också av copywriter Håkan Larsson, ad Hans-Erik Andreasson, projektledare Charlotta Warnhammar, produktionsledare Anneli Kjellander och originalarbete Nils-Ola Nilsson.Bilderna är fotograferade av Mattias Edwall.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.