Nyheter
Radiolinja till TBWA/PHS
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Affären mellan Telia och finska Sonera kommer allt närmare och det nya namnet på koncernen blir Teliasonera. Samtidigt ska Soneras finska konkurrent Radiolinja vässa sin marknadsföring och väljer nu TBWA/PHS som ny huvudbyrå.
PG
Pia Grahn
Den finska mobiloperatören Radiolinja är en av Finlands största annonsörer och har tidigare samarbetat med Taivas som huvudbyrå. Taivas har ansvarat för merparten av all marknadsföring, från konsumentdelen till företagsidentitet och all butikmarknadsföring. Det senaste året har dock situationen förändrats en del i Finland i och med Telia/Sonera-affären. Radiolinja har i år också inlett ett samarbete med Vodafone, vilket lett till ett ökat behov av att se över marknadsföringen. Nu är det klart att merparten av uppdraget flyttas till TBWA/PHS, som tidigare i år även vann den finska McDonald's-pitchen.Enligt uppgifter till Resumé kommer TBWA/PHS att ansvara för den profilskapande marknadsföringen, däribland konsumentdelen, för Radiolinja. Taivas kommer att arbeta vidare med vissa delar, däribland B-2-B-delen.Byråvalet har föregåtts av en långdragen byråpitch. Enligt uppgift stod slutstriden mellan TBWA/PHS, Taivas, Sek & Grey och nya uppstickarbyrån Bob Helsinki.